Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

MP.0003.1.2025.RS

W odpowiedzi na interpelację Pana Jan Ćwieka, Radnego Rady Miejskiej w Głuchołazach, złożoną w dniu 17 lutego 2025r. przekazaną pismem nr BRM.0003.36.2025 K.Ś. z dnia 18.02.2025r. w sprawie nabycia i rewitalizacji terenu przemysłowego przy ul. Powstańców Śląskich (za Centrum Kultury) przedkładam poniższe informację.

 

Wskazany w interpelacji teren przemysłowy o pow. ok. 0,9 ha jest własnością podmiotów prywatnych za wyjątkiem działki nr 1381/11 wykorzystywanej jako droga, w której gmina ma mniejszościowy udział.

 

Obecny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu został uchwalony w 2019 roku. Na etapie opracowanie mpzp nie wpłynęły wnioski dotyczące zmiany przeznaczenia tego terenu, w tym Pana radnego a wówczas Dyrektora Centrum Kultury. Ustalenia mpzp dotyczące przeznaczenia tego terenu to:
„Dla terenu oznaczonego symbolami 1P,S,U ustala się:

1) przeznaczenie podstawowe: teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz zabudowy usługowej;

2) przeznaczenie uzupełniające: usługi handlu hurtowego;”


Aktualnie niemożliwa jest zmiana mpzp (wprowadzenie innej funkcji) gdyż MPZP jest zgodny ze studium zagospodarowania gminy. Ewentualne przystąpienie do zmiany MPZP będzie możliwe w 2026 roku po uchwaleniu planu ogólnego (planowane na koniec 2025 roku), który zastąpi studium zagospodarowania gminy, o ile plan ogólny będzie dopuszczał taką zmianę.

 

Dotychczas nie było oficjalnych propozycji ze strony gminy kupna tych terenów jak i sprzedaży na rzecz gminy ze strony właścicieli za wyjątkiem działki nr 1381/19, gdzie toczy sią postępowanie zmierzające do nabycia tej działki przez gminę. To postępowanie ma na celu połączenie wybudowanego w 2023 roku parkingu z terenem przedszkola nr 1, a w przyszłości z drogą określoną w mpzp.

Przedmiotowy teren przemysłowy wraz z budynkiem dawnego browaru znajduje się na obszarze rewitalizacji Gminy Głuchołazy, określonym uchwałą Nr LIX/576/23 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Gminy Głuchołazy.  Od 21 lipca 2023 do 11 sierpnia 2023 przeprowadzono otwarty nabór projektów do Gminnego Programu Rewitalizacji na lata 2024-2030 i wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać swoje propozycje, które znalazły by się w tworzonym dokumencie, jednak żaden z podmiotów funkcjonującym na omawianym terenie przemysłowym takiego wniosku nie złożył.

Środki na dofinasowanie projektów rewitalizacyjnych zostały zabezpieczone przez Samorząd Województwa Opolskiego w programie  Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027 w ramach działania 10.2 Rewitalizacja na obszarach miejskich. Przeznaczono tam 72 mln złotych na projektów rewitalizacyjne dla 32 gmin miejsko-wiejskich województwa opolskiego, tj. ok. 2,5 mln zł na każdą gminę. Jedyny nabór wniosków o dofinansowanie zakończył się 9 stycznia 2025 roku, a Gmina Głuchołazy w jego ramach złożyła wniosek rewitalizacyjny obejmujący dwa zadania: Przebudowa budynku byłej świetlicy szkolnej przy ul. Jana Pawła II i dokończenie zagospodarowanie placu przy ul. Korfantego w Głuchołazach. Rozstrzygnięcie konkursu zaplanowano na sierpień 2025r.

Wnioskowane przez Pana radnego działania rewitalizacyjne, tj. wykup nieruchomości, i ich przebudowa/renowacja, skutkowałyby wydatkami z budżetu gminy rzędu kilkanaście a bardziej kilkadziesiąt mln zł. Zwłaszcza, że obiekt byłego browaru jest kubaturowo bardzo dużym obiektem i jest w bardzo złym stanie. Dodatkowo gmina nie dysponuje własnymi terenami przeznaczonymi w mpzp na działalność przemysłową celem zaproponowania właścicielom zamiany terenów z wyrównaniem różnicy wartości nieruchomości. Aktualnie brak jest także zewnętrznych programów dofinansowań takich działań, tym bardziej w takiej skali. Taka skala wydatków wykracza poza obecne możliwości budżetowe gminy w ramach środków własnych lub wyeliminowałaby planowane inwestycje gminny w innych obszarach ujęte już Wieloletnim Planie Inwestycji na lata 2025-2028.

Tym bardziej, że przez najbliższe 2-3 lata w całości możliwości finansowe, kadrowe i organizacyjne gminy powinny się skupić na odbudowie popowodziowej i realizacji wcześniej już zaplanowanych działań zawartych w w/w WPI.
 

Natomiast po odbudowie popowodziowej priorytetami chyba powinny być działania poprawiające komfort życia mieszkańców, takie jak budowa dróg w obszarach zabudowanych (np. osiedle Bodzanów kier. Gierałcice, osiedle Pionierów, Pokrzywna, Jarnołtówek, ul. Makuszyńskiego, Kolonia Kaszubska, itd.), uzbrajanie nowych terenów pod budownictwo mieszkaniowe, modernizacja gminnego zasobu mieszkaniowego (zwłaszcza zmiana ogrzewania węglowego na niskoemisyjne), rozwój turystyki, poprawa bazy oświatowej, rozwój komunikacji publicznej, itd.

Gmina dotychczas nie podejmowała działań dotyczących odbudowy zabytkowego budynku byłego browaru. Wynika to z faktu, że obowiązek taki ciąży na właścicielu zabytku. Nie było także wniosków ze strony właściciela o udzielenie dotacji na ten cel.

 

Nie wykluczam jednak w przyszłości możliwości podjęcia próby nabycia i rewitalizacji tego terenu, jeśli sytuacja fiskalna gminy na to pozwoli lub pojawi się realne zewnętrzne źródło finansowania w dużej skali i będzie wola zbycia tych nieruchomości ze strony właścicieli. Odnosząc się do proponowanej dla byłego browaru funkcji muzeum (bez dookreślenia jakiego muzeum) przypominam, że gmina przystąpiła już do utworzenia Izby Pamięci w budynku Bohaterów Warszawy 10. Gmina jest w trakcie tworzenia Izby Pamięci a nie muzeum ze względu na wymagania ustawowe dla muzeów, które wykraczają poza możliwości finansowe gminy a często i powiatów. Zatem w przypadku ewentualnego przystąpienia do nabycia i rewitalizacji byłego browaru raczej konieczne będzie wykreowanie dla niego innej funkcji.