Protokół nr 4 Komisja Budżetu 21.11.2024
Protokół Nr 4/24
z posiedzenia członków Komisji Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego, które odbyło się w dniu 21 listopada 2024 r. o godz. 08.00 w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Nowym Świętowie. Czas trwania komisji od godz. 8.00 do godz.10.30.
Temat posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
3. Wydatki poniesione na remonty obiektów oświatowych będących w administrowaniu gminy i stowarzyszeń za 2023 i do czerwca 2024 roku. Wizytacja wybranej placówki.
4. Zapoznanie się z wnioskami złożonymi do budżetu Gminy Głuchołazy na rok 2025.
5. Założenia do budżetu gminy na 2025 r.
6. Analiza wydatków poniesionych w 2023 roku na funkcjonowanie Systemu Gospodarowania Odpadami Komunalnymi.
7. Zaopiniowanie materiałów na sesję.
8. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
9. Zakończenie posiedzenia.
Ad. 1
Otwarcia spotkania dokonał Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński. Przywitał przybyłych na posiedzenie członków komisji i stwierdził quorum.
Ad. 2
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński – przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem Protokołu z poprzedniego Posiedzenia Komisji? Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
Ad.3
W posiedzeniu Komisji obecni byli Naczelnik Wydziału Oświaty Pani Jolanta Błaszczyk oraz dyrektor PSP w Nowym Świętowie Pan Tomasz Jurek.
Komisja zapoznała się z materiałem przygotowanym przez Z-cę Skarbnika Pana Jarosława Fiedora oraz Skarbnika Miasta Pana Sławomira Deko „Wydatki poniesione na remonty i modernizację obiektów oświatowych w 2023 roku oraz I półroczu 2024 r.” z uwzględnieniem dziewięciu jednostek oświatowych.
Informację uzupełnili: Naczelnik Wydziału Oświaty Pani Jolanta Błaszczyk oraz dyrektor PSP w Nowym Świętowie Pan Tomasz Jurek.
W dyskusji udział wzięli wszyscy członkowie Komisji.
Ad. 4
Komisja zapoznała się z wnioskami złożonymi do budżetu gminy na 2025 r.
Zostały złożone 92 wnioski, 5 wniosków wpłynęło już po terminie.
Ad. 5
Komisja zapoznała się z założeniami do budżetu gminy na 2025 r., na podstawie przekazanego radnym projektu Budżetu Gminy na 2025 r.
Ad. 6
Komisja zapoznała się z informacją przygotowaną przez Naczelnika Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska Pana Jarosława Fereta - „Analiza wydatków poniesionych w 2023 roku na funkcjonowanie Systemu Gospodarowania Odpadami Komunalnymi”.
Ad.7
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński – przechodzimy do zaopiniowania materiałów na sesję i projektów uchwał.
Głosowanie projektów uchwał.
1. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w Głuchołazach w sprawie zmian w budżecie Gminy Głuchołazy na 2024 rok.
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
2. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej dla Gminy Głuchołazy na lata 2024-2027.
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
3. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2025 rok.
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
4. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie przekazania skargi według właściwości.
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
5. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie rozpatrzenia ponownej skargi na działalność Burmistrza Głuchołaz.
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
6. Rozpatrzenie i głosowanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie nadania Medalu ,, Za zasługi dla Gminy Głuchołazy".
Przewodniczący Komisji Edward Szupryczyński przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za?
Za radni głosowali jednogłośnie. Głosowało 5 radnych.
Ad. 8
Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego na posiedzeniu, które odbyło się w dniu 21 listopada 2024 roku podjęła następujące wnioski:
1. Komisja przyjęła do wiadomości:
a. Informację o formach zabezpieczenia zdrowotnego Gminy Głuchołazy.
Wniosek Komisji do informacji
Komisja wnioskuje o pełną informację Starosty Nyskiego na temat aktualnej i planowanej sytuacji kadrowej w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Zespół Opieki Zdrowotnej w Głuchołazach oraz planów na dalszy rozwój tej placówki, a także w związku z informacjami medialnymi o możliwości budowy nowego szpitala w Nysie – jak ten plan będzie rzutował na zakres funkcjonowania szpitala w Głuchołazach
Komisja w związku z tymi pytaniami a także tematem Sesyjnym „Informacja o formach zabezpieczenia zdrowotnego Gminy Głuchołazy” - wnioskuje o zaproszenie Starosty Nyskiego na najbliższą w dniu 27.11.2024 Sesję Rady Miejskiej w Głuchołazach.
2. Opinie w sprawie projektów uchwał:
a. Opinia Komisji w sprawie zmian w budżecie Gminy Głuchołazy na 2024 rok.
-przyjęcie uchwały bez poprawek
b. Opinia Komisji w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej dla Gminy Głuchołazy na lata 2024-2027.
- przyjęcie uchwały bez poprawek
c. Opinia Komisji w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Głuchołazy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2025 rok .
- przyjęcie uchwały bez poprawek
d. Opinia Komisji w sprawie przekazania skargi według właściwości.
- przyjęcie uchwały bez poprawek
e. Opinia Komisji w sprawie rozpatrzenia ponownej skargi na działalność Burmistrza
Głuchołaz.
- przyjęcie uchwały bez poprawek
f. Opinia Komisji w sprawie nadania Medalu ,, Za zasługi dla Gminy Głuchołazy".
- przyjęcie uchwały bez poprawek
3. Wnioski do zmian w Budżecie gminy Głuchołazy na 2025 r.
1. Komisja wnioskuję o przesunięcie środków poprzez zrezygnowanie z projektów Budżetu Obywatelskiego i przeznaczenie ich na:
a. dofinansowanie imprez kulturalno sportowych (promocja) imprezy weekendowe 50 000 zł
b. zwiększenie środków do elewacji budynków 150 000 zł
c. bezpieczeństwo publiczne (defibrylatory w każdej OSP) 20 000 zł
d. dofinansowanie środków na promocję 20 000 zł (np. mural innowacyjny)
2. Komisja wskazuje na prawdopodobny błąd matematyczny w projekcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Głuchołazy na 2025 rok w paragrafie 4 punkt 2 jest wartość 450 000, z podpunktów 1 i 2 wynika że powinno być 470 000
3. Komisja wnioskuje o zwiększenie środków na utrzymanie czystości w gminie i konserwację zieleni
4. Komisja wnioskuje o budowę publicznego miejsca dla szachistów tzw Parku Szachowego
5. W związku z zwyczajowo przyjętymi założeniami dożynkowymi Komisja wnioskuje o realizację budowy wiaty w sołectwie Sławniowice.
6. Komisja wnioskuje o naprawę, remont bieżni sportowej przy PSP 3 Głuchołazach
7. Komisja wnioskuje o remontowanie i zagospodarowanie pustostanów w gminie Głuchołazy na cele mieszkaniowe
8. Komisja wnioskuje o większe środki na usprawnienie i warunki pracy Wydziału Oświaty, Referatu ds. Obsługi Finansowej Placówek Oświatowo Wychowawczych, oraz OPS.
4.Wolne wnioski
a. Komisja wnioskuje o informację czy kwota ok 1 600 000 zł jaką gmina otrzymała na zasadach darowizny jako część nie celowana na pomoc powodzianom, już została zrealizowana i w jaki sposób te środki zostały spożytkowane lub jak się planuje te środki wykorzystać?
b. W zawiązku ze stratami popowodziowymi elementów wystroju świątecznego miasta Komisja wnioskuje o zwrócenie się z apelem o pomoc (wsparcie) do burmistrzów większych miast np. wojewódzkich o, jeżeli było by to możliwe wypożyczenie, podzielenie się częścią swoich zasobów na okres świąteczny ozdobami, gadżetami świątecznymi.
c. Komisja wnioskuje o informację o dalszym losie budynku Przedszkola nr 1 w związku ze szkodami popowodziowymi oraz czy nie jest zagrożony projekt termomodernizacja na tym budynku.
d. Komisja wnioskuje o wydłużenie trasy bezpłatnej komunikacji miejskiej na ul. Andersa do wysokości „Chatka Myśliwska”
e. Komisja prosi o informację Starosty Nyskiego o przedstawienie planu pomocy placówce oświatowej NLO w Głuchołazach w związku sytuacją popowodziową
f. Komisja wnioskuje o informację Starosty Nyskiego na temat poniesionych nakładów inwestycyjnych na remonty w podległych placówkach oświatowych w powiecie nyskim.
g. Komisja wnioskuje o szczegółową informację na temat procedury i zasad, tzn klucza wyliczania zasiłków powodziowych do 100 000, do 200 000 na najbliższej Sesji RM
h. Komisja wnioskuje o poprawę, wyrównanie nawierzchni w części chodnikowej na remontowanym odcinku drogi krajowej przy ul. Wyszyńskiego
i. W związku z opiniowaniem przez Komisję wniosku Pana Wiesława M. o uhonorowanie rodziców – uczestników wojny obronnej 1939, pedagogów Komisja prosi Sekretarza Miasta o kompendium oczekiwań wnioskodawcy w tym temacie.
Po zapoznaniu się z informacją Naczelnik Wydziału Oświaty Pani Jolanty Błaszczyk na temat sytuacji po powodziowej w placówkach oświatowych a także informacją dyrektora placówki Pana Tomasza Jurek - Komisja wyraża uznanie Pani Naczelnik i dyrektorom wszystkich placówek oświatowych za pracę, zaangażowanie w pozyskaniu darczyńców oraz wolontariatu na rzecz placówek oświatowych.
Po wizji lokalnej i aktualnym stanie zaangażowania w prace remontowe i odbudowę wyposażenia obiektów PSP w Nowym Świętowie, Komisja szczególnie wyraża uznanie Panu dyrektorowi Tomaszowi Jurek za inicjatywę, pozyskanie w ramach wolontariatu wykonawcy głównych robót budowlanych tzn firmę Unibep S.A. Bielsk Podlaski oraz pozyskanie dużych środków finansowych oraz rzeczowych na odbudowę i bieżące przywrócenie funkcjonalności zarządzaną placówką szkolno – przedszkolną PSP w Nowym Świętowie.
Ad. 9
Na tym zakończono posiedzenie członków komisji. Przebieg posiedzenia zapisano na nośniku elektronicznym, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczył:
Edward Szupryczyński
Protokołował:
Krzysztof Śreniawa