Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Decyzja RR.6220.01.2020.US

Decyzja

o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1, art. 72, art. 74 ust. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80, art. 82, art. 85 i art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o  środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.) – dalej zwana ooś, w związku z art. 104 i 105 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zm.) – dalej zwana Kpa, a także § 2 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 grudnia 2019 r. spółki „MARMUR” Sławniowice Sp. z o.o., Sławniowice 103 w sprawie wydania decyzji środowiskowej na realizację przedsięwzięcia pn. „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 27.06.2003 r wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie” zmienionego wnioskiem z dnia 2 lutego 2024 r.           
z uwzględnieniem:

uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, zawartego
w postanowieniu z dnia 19 marca 2024 r. WOOŚ.4221.37.2023.IM.7,

uzgodnienia Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, zawartego w postanowieniu z dnia 23 kwietnia 2024 r. znak: WR.RZŚ.4900.31.2023.JT,

opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie z dnia 21 lutego 2024 r. znak: NZ.9022.4.17.2024.HW,

ustaleń zawartych w raporcie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wraz
z uzupełnieniami,

wyników postępowania z udziałem społeczeństwa,

 

orzeka

(obszar objęty niniejszą decyzją nie odpowiada obszarowi górniczemu wskazanemu w ww. koncesji Wojewody Opolskiego)

Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

eksploatacja odkrywkowa złoża marmuru i dolomitu, stanowiąca kontynuację dotychczasowych robót górniczych, obejmujących eksploatację złoża „Sławniowice” położonego na terenie gruntów wsi Sławniowice

- wyrobisko nr 1 (pole nr 1),

- wyrobisko nr 2 (pole nr 2).

2) Zakres zadania opisany został w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik

 do decyzji.

 

Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

eksploatację złoża prowadzić wielopoziomowo, metodą odkrywkową, systemem ścianowym równoległym,

 podczas eksploatacji złoża nie używać materiałów wybuchowych,

nadkład ze złoża zdejmować sukcesywnie wraz z postępem robót wydobywczych,

eksploatacje przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00,

przewidzieć pracę nie więcej niż dwóch spycharek gąsienicowych o poziomie mocy akustycznej każdej z nich, nie większej niż 104 dB,

nie zwałować nadkładu w obrębie płatów siedliska 9170 – grąd środkowoeuropejski i subkontynentalny (Galio-Carpinetum, Tilio-Carpinetum) zlokalizowanego na działce ewidencyjnej nr 368 obręb Sławniowice,

eksploatację prowadzić tak żeby nie naruszyć płatu siedliska 9170 – grąd środkowoeuropejski i subkontynenetalny (Galio-Carpinetum, Tilio-Carpinetum) sąsiadującego z wyrobiskiem od strony południowej (działka ewidencyjna nr 369 obręb Sławniowice),

usuwanie drzew i krzewów przeprowadzić poza okresem lęgowym chronionych gatunków ptaków gnieżdżących się w lasach i zadrzewieniach, tj. od 1 października do 31 stycznia,

zorganizować prace postojowe dla maszyn i środków transportu w sposób zabezpieczający gleby i wody przed zanieczyszczeniami substancjami ropopochodnymi,

w celu minimalizacji ryzyka zanieczyszczenia środowisko wodno-gruntowego należy w sposób właściwy organizować pracę, używać maszyn sprawnych technicznie oraz wykonywać ich serwisowanie i naprawy poza wyrobiskiem górniczym, w miejscach do tego przeznaczonych, uszczelnionych i wyposażonych w sorbenty,

zabezpieczyć miejsca tankowania pojazdów i maszyn oraz miejsca magazynowania paliw, olejów, smarów i innych materiałów niezbędnych do bieżącej eksploatacji sprzętu przed przedostawaniem się substancji niezbędnych do gruntu. Zaopatrzyć te miejsca w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych (sorbenty),

w przypadku zaistnienia awarii, w wyniku której dojdzie do wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt należy natychmiastowo usunąć i przekazać odpowiednim podmiotom do unieszkodliwienia,

wydobycie prowadzić w ilości maksymalnej 30 tys. Mg surowca rocznie,

eksploatację prowadzić metodą odkrywkową, systemem ścianowym równoległym, wyłącznie w granicach udokumentowanego złoża i projektowanego obszaru górniczego, bez używania materiałów wybuchowych,

wodę do procesów technologicznych na potrzeby zakładu obróbczego, pobierać z wyrobiska nr 1 i wykorzystywać w obiegu zamkniętym na podstawie posiadanego pozwolenia wodnoprawnego,

ścieki bytowe odprowadzać do zbiorników bezodpływowych, a następnie okresowo wywozić do oczyszczalni ścieków,

nie dopuszczać do powstania ścieków przemysłowych,

wody opadowe lub roztopowe odprowadzać do gruntu w sposób niezorganizowany bez szkody dla terenów sąsiednich,

w celu ochrony wyrobiska przed możliwością wdarcia się wody z potoku Maruszka zachować ustalony filar ochronny wolny od robót eksploatacyjnych,

nie dopuszczać do zmiany jakości wody w wyrobisku,

odwodnienie zakładu górniczego prowadzić w ilości maksymalnej 0,087 m3/s, 7516,8 m3/d i 2 743 632 m3/rok,

wodę z odwadniania wyrobisk odprowadzać docelowo do potoku Maruszka, w sposób niepowodujący przekroczenia pojemności i przepustowości koryta potoku oraz w sposób niepowodujący pogorszenia jakości wód w cieku, zgodnie z warunkami określonymi w stosownym pozwoleniu wodno prawnym,

prowadzić monitoring jakości wody w potoku Maruszka zgodnie z wytycznymi wynikającymi z pozwolenia wodno prawnego,

prowadzić dalsze badania hydrogeologiczne związane z odwadnianiem złoża oraz obserwacje i pomiary stanu wód podziemnych. Wyniki badań korelować z obserwacjami prowadzonymi w ujęciu Spółki „Wodociągi” w Głuchołazach,

masy ziemne nadkładu oraz skały płonne powstające w związku z wydobywaniem kopaliny gromadzić na zwałowiskach wewnętrznych i zewnętrznych, m.in. w wyrobisku nr 2 (po osiągnięciu spągu złoża) i sukcesywnie wykorzystywać do prowadzonych prac rekultywacyjnych. Glebę przewidzianą do prowadzenia odbudowy biologicznej skarp zwałowisk zwałować selektywnie.

Nie dopuszcza się magazynowania w wyrobiskach odpadów niebezpiecznych i materiałów ropopochodnych,

Odpady niebezpieczne magazynować selektywnie w zamkniętych, szczelnych i oznakowanych pojemnikach lub innych opakowaniach odpornych na działanie składników umieszczonych w nich odpadów, zlokalizowanych w wyznaczonym miejscu o utwardzonym podłożu, zabezpieczonych przed rozwiewaniem, pyleniem, wpływem odpadów atmosferycznych i dostępem osób postronnych. Wyżej wymienione odpady należy przekazać wyspecjalizowanym podmiotom gospodarczym posiadającym zezwolenia na odzysk lub unieszkodliwianie poszczególnych typów odpadów,

Odpady inne niż niebezpieczne gromadzić selektywnie, w sposób zabezpieczający przed dostępem osób niepowołanych i niepowodujący zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego, w wydzielonych i opisanych miejscach, na utwardzonym podłożu, zabezpieczonym przed przenikaniem odcieku do gruntu, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki,

Po zakończeniu eksploatacji przystąpić do rekultywacji w oparciu o określony kierunek oraz o stosowny projekt rekultywacji i zagospodarowania terenów pogórniczych.

Wykonać 4 otwory obserwacyjne (piezometry) w celu prowadzenia obserwacji i pomiarów stanu wód podziemnych.

 

Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – prawo ochrony środowiska.

Przedsięwzięcie nie należy do zakładów stwarzających zagrożenia wystąpienia poważnych awarii.

 

Wymogi w zakresie ograniczania trans granicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko.

 

Gotowość instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla w przypadku instalacji do spalania paliw w celu wytwarzania energii elektrycznej, o elektrycznej mocy znamionowej nie mniejszej niż 300 MW.

Nie dotyczy.

 

Monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

Monitorowanie stanu wód prowadzić zgodnie z zaleceniami wynikającymi z dokumentacji hydrogeologicznej, a mianowicie:

Prowadzić badania hydrogeologiczne związane z odwadnianiem złoża oraz prowadzić obserwację i pomiary stanu wód podziemnych przy pomocy 4 otworów obserwacyjnych (piezometrów).

Dla następnych lat eksploatacji złoża wskazana jest weryfikacja współczynników filtracji dla poszczególnych wyrobisk, np. na podstawie badań w otworach wykonywanych na potrzeby ruchu zakładu górniczego. W otworach obserwacyjnych należy przeprowadzić badania współczynnika filtracji (np. metodami zatapiania, sczerpywania lub próbnych pompowań). Lokalizacja otworów powinna umożliwiać monitoring zasięgu leja depresji, a stałe (okresowe) pomiary zwierciadła wody w otworach ocenę dynamiki zmian.

Stałymi obserwacjami należy objąć wypływy w wyrobiskach i ich otoczeniu, ze szczególnym uwzględnieniem wypływu w północno-wschodniej części wyrobiska nr 1. Wyniki badań należy korelować z obserwacjami powadzonymi w ujęciu „Wodociągów Głuchołazy”.

Dla oceny jakości wody wypompowanej z wyrobisk wskazane jest wykonywanie analiz chemicznych w zakresie skorelowanym z badaniami prowadzonymi w ujęciu „Wodociągów” Głuchołazy.

Większość powyższych działań wynika z przepisów dotyczących prowadzenia ruchu odkrywkowego zakładu górniczego w zakresie badań stosunków wodnych w terenie górniczym

i jego bezpośrednim sąsiedztwie (§ 154 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu odkrywkowego zakładu górniczego (Dz. U. z 2013 r., poz. 1008, ze zm.). Dodatkowe zalecenia mogą wynikać z pozwolenia wodnoprawnego.

 

Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania

Nie stwierdza się konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

 

Wymogi w zakresie przedstawienia analizy porealizacyjnej

Biorąc pod uwagę lokalizację, rodzaj oraz skalę przedsięwzięcia nie stwierdza się konieczności przedstawienia analizy porealizacyjnej, o której mowa w art. 83 ustawy ooś.

 

II. Umorzyć w części postępowanie o ustalenie środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 27.06.2003 r wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie” dla obszaru określonego w załączniku graficznym nr 2 do decyzji o powierzchni 38,8385 ha.

 

U Z A S A D N I E N I E    

            Podstawę do orzekania w niniejszej sprawie stanowią przepisy ustawy z dnia  3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Decyzja o środowiskowych warunkowanych w myśl art. 71 cytowanej ustawy określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagane jest dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji,
o których mowa w art. 72 ust. 1a i ust. 1b ustawy ooś.

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia (art. 73 ust. 1 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wójt, burmistrz, prezydent miasta w przypadku przedsięwzięć niewymienionych w art. 75 ust. 1 pkt 1-3 ustawy ooś.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w których jest przeprowadzana ocena oddziaływania na środowisko organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia oraz zasięga opinii organów,
o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko właściwy organ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, biorąc pod uwagę: wyniki uzgodnień i   opinii,   ustalenia   zawarte   w  raporcie   o  oddziaływaniu   przedsięwzięcia na środowisko, wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa, wyniki postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko,  jeżeli  zostało  przeprowadzone po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,  wydawanej po przeprowadzeniu oceny   oddziaływania    przedsięwzięcia   na   środowisko   określa art. 82 ustawy ooś. Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik  do  decyzji  o środowiskowych  uwarunkowaniach. W  myśl  art. 85  ust. 1 i ust.2 pkt 1 ustawy ooś decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wymaga uzasadnienia, które niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego powinno zawierać (w przypadku gdy została przeprowadzona ocena oddziaływania    przedsięwzięcia na środowisko): informacje o przeprowadzonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę, i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem  społeczeństwa, a także informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę  i  w jakim  zakresie  zostały  uwzględnione:  ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko; uzgodnienia i opinie organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś; wyniki postępowania w sprawie trans granicznego oddziaływania  na środowisko,  jeżeli zostało przeprowadzone oraz uzasadnienie stanowiska, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś. Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy ooś organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, niezwłocznie po jej wydaniu, podaje do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o których  mowa w art. 77 ust. 1 ustawy  ooś, a także udostępnia  na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu treść tej decyzji. W informacji wskazuje się dzień udostępnienia treści decyzji.

Na podstawie wniosku z dnia 20 grudnia 2019 r. /data wpływu/, uzupełnionego pismem z dnia 20 lutego 2020 r. /data wpływu/ firmy „MARMUR” Sp. z o.o., 48-340 Głuchołazy, Sławniowice 103 oraz po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Nysie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 15 maja 2020 r. znak: RR.6220.01.2020.MB nałożył na Wnioskodawcę obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięcia p.n.: „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 z dnia 27.06.2003 r. wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie. Wydobywanie kopaliny będzie prowadzone metodą odkrywkową, systemem ścianowym. Wydobywanie kopaliny będzie się odbywać w wyznaczonym ww. koncesją obszarze i terenie górniczym”.

Na etapie prowadzonego postępowania planowane przedsięwzięcie zakwalifikowane zostało do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a tiret 3 (wydobywanie kopalin ze złoża metoda odkrywkową inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).

W związku z błędną kwalifikacją planowanego przedsięwzięcia do odpowiedniej kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie tut. organ postanowił uchylić postanowienie z dnia 15 maja 2020 r. znak: RR.6220.01.2020.MB o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 z dnia 27.06.2003 r. wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie”.

Mając powyższe pod uwagę oraz po zakwalifikowaniu przez Inwestora planowanego przedsięwzięcia do § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839) tut. organ na podstawie art. 69 ust. 1 i 3 oraz art. 70 ustawy ooś wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
o opinię, co do zakresu raportu o oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.

Organy te wyraziły opinię:

RDOŚ w Opolu – opinia z dnia 8 czerwca 2021 r., sygn. WOOŚ.4221.30.3.2021.MD określająca zakres raportu oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia wraz ze wskazaniem, na które komponenty środowiska należy zwrócić szczególną uwagę,

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie – pismo z dnia 26 kwietnia 2021 r., sygn. NZ.9022.439.2021.HW stwierdzające potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia w zakresie określonym w art. 66 ustawy ooś;

Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu – opinia z dnia 27 kwietnia 2021 r. sygn. WR.RZŚ.435.12.2021.TJ określająca zakres raportu oddziaływania na środowisko dla ww. przedsięwzięcia w zakresie określonym w art. 66 ustawy ooś wraz ze wskazaniem, na które komponenty środowiska należy zwrócić szczególną uwagę.

            Po   przeanalizowaniu   zebranych    w   sprawie    materiałów   i    informacji   oraz po uwzględnieniu ww. opinii tut. organ postanowieniem z dnia 17 czerwca 2021 r. znak: RR.6220.01.2020.US ustalił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko dla ww. przedsięwzięcia.

            O wydaniu ww. postanowienia na podstawie art. 49 Kpa oraz 74 ust. 3 ustawy ooś tut. organ zawiadomił strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 17 czerwca 2021 r. znak: RR.6220.01.2020.US, na stronie BIP urzędu oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapisy art. 69 ust. 4 i ust. 5 ustawy ooś postanowieniem z dnia 19 lipca 2021 r. znak: RR.6220.01.2020.US tut. organ zawiesił postępowanie w powyższej sprawie do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. O wydaniu postanowienia tut. organ zawiadomił strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 17 czerwca 2021 r. znak: RR.6220.01.2020.US, na stronie BIP urzędu oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice.

W dniu 20 kwietnia 2023 r. spółka „MARMUR” Sławniowice Sp. z o.o., Sławniowice 103 przedłożyła w tut. urzędzie „Raport…” autorstwa ECOPLAN Ryszard Kowalczyk pracownia w Opolu przy ul. Szpitalnej 3/9.

Na podstawie art.123 Kpa, związku ze złożeniem przez inwestora, ,,Raportu... ", postanowieniem z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US podjęto postępowanie w przedmiotowej sprawie. O powyższym zgodnie z art. 49 Kpa w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, zawiadomiono strony przedmiotowego postępowania. Stosowne obwieszczenie z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US zamieszczono na stronie BIP i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice.

Uwzględniając zapisy art. 79 ustawy ooś obwieszczeniem z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US podano do publicznej wiadomości informację, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 z dnia 27.06.2003 r. wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie”, zaliczonego do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Informację jak wyżej podano do publicznej wiadomości na okres 30 dni, od dnia ogłoszenia obwieszczenia. Obwieszczenie zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice. Obwieszczeniem tym poinformowano o możliwości uzyskania   informacji   w   przedmiotowej   sprawie,   a   także   o   możliwości   składania   uwag i wniosków, podając jednocześnie miejsce i termin ich składania, ze wskazaniem, że wnioski złożone po upływie terminu określonego w obwieszczeniu, pozostawia się bez rozpatrzenia. We wskazanym terminie uwag do przedmiotowej sprawy nie zgłoszono.

Równocześnie, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 2 ustawy ooś pismem z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US tut. organ wystąpił o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu oraz o zaopiniowanie warunków realizacji przedsięwzięcia do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.

O wystąpieniu do ww. organów powiadomiono strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 28 kwietnia 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US na stronie BIP i tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie pismem z dnia 15 maja 2023 r. znak: NZ.9022.4.33.2023.HW wystąpił do Burmistrza Głuchołaz o uzupełnienie przedłożonego raportu.

W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 18 maja 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US wezwał inwestora o uzupełnienie raportu o informacje wskazane ww. piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.

W dniu 29 maja 2023 r. inwestor przedłożył uzupełnienie do raportu.
W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 30 maja 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US przekazał uzupełnienie do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie. Jednocześnie przedłożone uzupełnienie przesłano do pozostałych organów opiniujących i uzgadniających warunki realizacji przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem z dnia 6 czerwca 2023r. znak: WOOŚ.4221.37.2023.IM.1 oraz Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pismem z dnia 5 czerwca 2023 r. znak: WR.RZŚ.4900.31.2023.JT wezwali inwestora do uzupełnienia raportu.

Ponownie o uzupełnienie wniosku pismem z dnia 7 czerwca 2023 r. znak: NZ.9022.4.33.2023.HW do Burmistrza Głuchołaz wystąpił Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie. W związku z powyższym pismem z dnia 3 czerwca 2023 r. znak: RR.6220.01.2020.US tut. organ wezwał o przedłożenie brakujących dokumentów.

W dniu 27 i 29 czerwca 2023 r. inwestor przedłożył uzupełnienia do raportu. Pismem z dnia 18 lipca 2023 r. znak: RR.6220.01.2020 Burmistrz Głuchołaz przedłożone uzupełnienia przesłał organom uzgadniającym i opiniującym warunki realizacji przedsięwzięcia.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie opinią z dnia 25 lipca 2023 r. znak: NZ.9022.4.33.2022.HW zaopiniował  pozytywnie  realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 3 sierpnia 2023 r. znak: WR.RZŚ.4900.31.2023.JT uzgodnił realizację przedmiotowego przedsięwzięcia nakładając na inwestora warunki konieczne do realizacji na etapie eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Pismem z dnia 23 listopada 2023 r. znak: WOOŚ.4221.37.2023.IM.6 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu ponownie wezwał „Marmur” Sławniowice Sp. z o.o. do uzupełnienia raportu o oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia.

W dniu 21 grudnia 2023 r. przedłożył Regionalnemu Dyrektorowi ochrony Środowiska w Opolu uzupełnienie do raportu.

Pismem z dnia 15 stycznia 2024 r. „Marmur” Sławniowice Sp. z o.o. wniosła o zmianę zakresu wniosku. W związku z powyższym pismem z dnia 16 stycznia 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US wezwał wnioskodawcę o wskazanie terminu przedłożenia stosownych dokumentów koniecznych do dalszego prowadzenia postepowania.

Pismem z dnia 25 stycznia 2024 r. „Marmur” Sławniowice Sp. z o.o poinformowały tut. organ o przedłożeniu dokumentów w terminie do 12 lutego 2024 r.

W dniu 5 lutego 2024 r. spółka „MARMUR” Sławniowice Sp. z o.o., Sławniowice 103 przedłożyła w tut. urzędzie nowy „Raport…” autorstwa ECOPLAN Ryszard Kowalczyk pracownia w Opolu przy ul. Szpitalnej 3/9.

Po przeanalizowaniu przedłożonej dokumentacji pismem z dnia 8 lutego 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US wezwał inwestora o przedłożenie brakujących dokumentów.

W związku z przedłożeniem przez „Marmur” Sławniowice Sp. z o.o. brakujących map,  uwzględniając zapisy art. 79 ustawy ooś obwieszczeniem z dnia 13 lutego 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US podano do publicznej wiadomości informację, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Przedłużenie ważności o 30 lat koncesji nr 12/2003 z dnia 27.06.2003 r. wydanej przez Wojewodę Opolskiego na wydobywanie marmuru i dolomitu ze złoża „Sławniowice” położonego na gruntach miejscowości Sławniowice, gmina Głuchołazy, powiat nyski, województwo opolskie”, zaliczonego do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Informację jak wyżej podano do publicznej wiadomości na okres 30 dni, od dnia ogłoszenia obwieszczenia. Obwieszczenie zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice. Obwieszczeniem tym poinformowano o możliwości uzyskania   informacji   w   przedmiotowej   sprawie,   a   także   o   możliwości   składania   uwag i wniosków, podając jednocześnie miejsce i termin ich składania, ze wskazaniem, że wnioski złożone po upływie terminu określonego w obwieszczeniu, pozostawia się bez rozpatrzenia. We wskazanym terminie uwag do przedmiotowej sprawy nie zgłoszono.

Równocześnie, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 2 ustawy ooś pismem z dnia 13 lutego 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US tut. organ wystąpił o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu oraz o zaopiniowanie warunków realizacji przedsięwzięcia do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.

O wystąpieniu do ww. organów powiadomiono strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 13 lutego 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US na stronie BIP i tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Sławniowice.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie opinią z dnia 21 lutego 2024 r. znak: NZ.9022.4.17.2024.HW zaopiniował  pozytywnie  realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pismem z dnia 4 marca 2024 r. znak: WR.RZŚ.4900.31.2023.JT wezwał inwestora do uzupełnienia raportu.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu postanowieniem z dnia 19 marca 2024 r. znak: WOOŚ.4221.37.2023.IM.7 uzgodnił realizację przedmiotowego przedsięwzięcia nakładając na inwestora warunki konieczne do realizacji na etapie eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia. Mając na względzie zapisy art. 77 ust. 7 pkt 2 ustawy ooś Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu uzgadniając warunki realizacji przedsięwzięcia, nie przedstawił stanowiska w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postepowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postepowania w sprawie wydania decyzji, ponieważ wymóg ten nie dotyczy koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu uzgodnił inwestorowi warunki realizacji przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska w wariancie zaproponowanym przez inwestora.

Po przedłożeniu przez inwestora uzupełnienia do raportu postanowieniem z dnia 23 kwietnia 2024 r. znak: RW.RZŚ.4900.31.JT Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie uzgodnił realizację przedmiotowego przedsięwzięcia nakładając na inwestora warunki konieczne do realizacji na etapie eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Przy wydawaniu niniejszej decyzji, przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów, organ opierał się na informacjach zawartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia opracowanym przez autorstwa ECOPLAN Ryszard Kowalczyk pracownia w Opolu przy ul. Szpitalnej 3/9 wraz z uzupełnieniami składanymi przez inwestora oraz na opiniach organów, o jakich mowa powyżej, zgodnie z którymi:

Planowana inwestycja realizowana będzie w województwie opolskim, powiat nyski, gmina Głuchołazy, na gruntach miejscowości Sławniowice. Teren przedsięwzięcia stanowi złoże marmuru i dolomitu „Sławniowice” oraz związany z eksploatacją tego złoża obszar górniczy (powierzchnia obszaru górniczego ustalona na podstawie koncesji nr 12/2003 z 27 czerwca 2003 r. Wojewody Opolskiego wynosi 68,1879 ha). Obszar górniczy objęty niniejszym postępowaniem zajmuje powierzchnię 29,3494 ha. W obrębie tego obszaru prowadzona będzie eksploatacja złoża. Obszar ten obejmuje w całości działki nr 230/2, 368 oraz w części działki nr 363, 364, 365, 351/1, 230/3, 367/2, 369, 350/1, 352/2, 372, 373, 367/3, obręb Sławniowice.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na terenie kopalni „MARMUR” Sławniowice Sp. z o.o. prowadzona jest działalność związana z:

- wydobyciem, obejmująca odkrywkową eksploatacje surowca przy użyciu koparek gąsienicowych i kołowych, ładowarek kołowych oraz samochodów technologicznych (samowyładowczych),

- obróbka surowca, tzw. zakład obróbczy, w którym prowadzone są prace polegające na obróbce bloków, z których kształtowane są gotowe wyroby m.in. płytki, parapety, stopnie i inne detale szlifowane lub polerowane, w zależności od wymagań odbiorcy (klienta),

- kruszeniem, tzw. zakład przeróbczy (grysownia), stanowiący oddział zakładu obróbczego.

Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest eksploatacja odkrywkowa złoża marmuru i dolomitu udokumentowanego złoża „Sławniowice”  i swym zakresem obejmuje jedynie wyrobisko nr 1 i nr 2.

Dotychczas złoże marmuru i dolomitu „Sławniowice” eksploatowane było na podstawie koncesji nr 212/2003 z dnia 26.06.2003 wydanej przez Wojewodę Opolskiego. W ww. złożu wyodrębniono następujące wyrobiska odkrywkowe: wyrobisko nr 1- zawodnione, aktualnie w końcowej fazie eksploatacji, wyrobisko nr 2 – aktualnie w eksploatacji, wyrobisko nr 3 – nieczynne, wyeksploatowane, wyrobisko nr 4a – nieczynne, zawodnione oraz wyrobisko nr 4b (dwa wyrobiska stanowiące pakiet zachodni i środkowy) – dotychczas nieeksploatowane, wyłączone z terenu przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie (faktyczna działalność wydobywcza) ograniczy się jednak jedynie do obszaru stanowiącego wyrobisko nr 1 i 2 oraz miejsc zwałowania nadkładu (zwałowiska zewnętrzne i wewnętrzne).

Celem inwestycji jest pozyskanie bloków skalnych, bloczków oraz kamienia łamanego do produkcji kruszyw. Zasadniczym celem eksploatacji złoża jest pozyskanie bloków skalnych wymiarowych i niewymiarowych w wyniku urabiania złoża, dzielenia wydobytych monolitów skalnych i obróbki brył nieregularnych. Wydobyte bloki skalne przeznaczone są do produkcji wyrobów kamiennych do budownictwa. Sposób prowadzenia eksploatacji będzie podobny jak dotychczas. Złoże eksploatowane będzie  metodą odkrywkową, systemem ścianowym równoległym. Urabianie złoża realizowane będzie z wykorzystaniem sprzętu ciężkiego, tj. koparki gąsienicowej, ładowarek kołowych i samochodów technologicznych. Złoże eksploatowane będzie wielopoziomowo, systemem ścianowym równoległym, z przewidywana możliwością podziału na piętra i podpiętra, w zależności od występujących lokalnie warunków górniczo-geologicznych. Urobione skały płonne oraz rumosz skalny transportowane będą na zwałowisko zewnętrzne A i B. Planuje się także utworzenie zwałowiska wewnętrznego w wyrobisku nr 2. Zakład obróbczy będzie funkcjonować jak do tej pory, a jego działanie nie jest objęte zakresem planowanego przedsięwzięcia.

Eksploatacja złoża wymaga  podtrzymania pracy istniejącego układu odwadniania wyrobisk zakładu górniczego. Wody gromadzące się w rząpiu wyrobiska nr 1zrzucane są przy pomocy systemu pomp do potoku Maruszki w ilości zgodnej z pozwoleniem wodnoprawnym. Odwodnienie jest cykliczne, w miarmiarę dopływu wód do wyrobiska. Zakłada się również odwadniane wyrobiska nr 2, które będzie można prowadzić bezpośrednio do wyrobiska nr 1 w związku z przewidywanym połączeniem obu wyrobisk, a z niego do potoku Maruszka. Eksploatacja wyrobiska nr 1 wymusiła konieczność wyznaczenia filarów ochronnych dla potoku Maruszka w jego otoczeniu w celu ochrony wyrobiska przed możliwością wdarcia się wody z potoku Maruszka.

Praca kopalni prowadzona jest i będzie w systemie jednozmianowym. W czasie jednej zmiany występuje 30 cykli transportowych (załadunek samochodu w kopalni, transport surowca na trasie kopalnia – zakład obróbczy i/lub zakład przeróbczy, rozładunek surowca, powrót samochodu ciężarowego do kopalni), jeden kompletny cykl transportowy trwa średnio 15 min.

Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie realizacji.

Eksploatacja złoża nie będzie poprzedzona typowym etapem realizacji przedsięwzięcia (nie występują tutaj typowe prace budowlane), który sprowadzi się w tym wypadku głównie do przygotowania złoża do eksploatacji poprzez zdjęcie nakładu, tj. gruntów nie stanowiących złoża. Nadkład zdejmowany może być sukcesywnie, w miarę postępu prac wydobywczych z odpowiednim wyprzedzeniem.

Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie eksploatacji.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego. Głównym źródłem emisji będzie: urabianie złoża (wydobywanie kopaliny ze złoża metoda odkrywkową, systemem równoległym, przy użyciu maszyn budowalnych tj. koparek spycharek, ładowarek i samochodów technologicznych); urabianie skał na bloki oraz podział większych monolitów metodą niewybuchową przy użyciu materiałów pęczniejących lub koparek, rozłupiarek hydraulicznych; załadunek bloków skalnych za pomocą żurawia samochodowego na samochody transportowe; transport samochodami kopaliny do zakładu przeróbczego.

Głównie emitowane będą substancje tj. pył PM10 i PM2,5, dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla, benzen, węglowodory alifatyczne i aromatyczne.

Zgodnie z zapisami Rocznej oceny jakości powietrza w województwie opolskim Raport wojewódzki za rok 2022, wykonanej w Wydziale Monitoringu Środowiska w Opolu Departamentu Monitoringu Środowiska Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, przedmiotowe przedsięwzięcie usytuowane jest poza obszarami przekroczeń standardów jakości powietrza.

Na podstawie danych przyjętych w raporcie do obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym dla emitowanych substancji (aktualne tło oraz metodykę obliczeniową wskazaną w rozporządzeniu Ministra Środowiska) stwierdzono, że skumulowane oddziaływanie przedmiotowej inwestycji z istniejącym zakładem przeróbczym (tzw. grysownią), nie spowoduje przekroczeń obowiązujących norm jakości powietrza, poza terenem inwestycji, do którego inwestor posiada tytuł prawny.

Oddziaływanie przedsięwzięcia na klimat akustyczny będzie związane głównie z pracą maszyn i urządzeń, wykorzystywanych na terenie kopali w tym: istniejących zakładów (przeróbczego i obróbczego), tj. dwóch spycharek gąsienicowych (o poziomie mocy akustycznej każdej z nich nie większym niż 104 dB), ciężarówek (o poziomie mocy akustycznej każdej z nich nie większym niż 89,5 dB).

W sąsiedztwie terenu inwestycji znajdują się tereny rolnicze, obszar leśny i tereny eksploatowanego obecnie złoża „Sławniowice”. Najbliższe tereny mieszkalne położone są w miejscowości Sławniowice w kierunku zachodnim w odległości ok 850 m od granicy planowanej eksploatacji. Tereny, na które będzie oddziaływać akustycznie planowana inwestycja, nie są objęte zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Z danych zawartych w raporcie wynika, że koparki mogą pracować maksymalnie przez 6 godzin w ciągu 8 najmniej korzystnych godzin pory dziennej. Eksploatacja kopalni będzie prowadzona wyłącznie w porze dnia.

Na podstawie przedstawionych w raporcie obliczeń propagacji hałasu dla pory dnia oraz przeprowadzonych analiz stwierdzono, że eksploatacja zgodnie z przyjętymi założeniami nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych.

            Zgodnie z informacją zamieszczoną w Planie Ruchu Zakładu Górniczego „MARMUR” Sławniowice na lata 2020-2023, masy ziemne i skalne powstałe podczas prowadzenia robót górniczych stanowiące odpady wydobywcze (odpady z wydobywania kopalin innych niż rudy metali, odpady powstające przy cięciu i obróbce postaciowej skał) są składane na zwałowiskach zewnętrznych. Ponadto, na terenie zakładu powstają także inne odpady takie jak: 13 01 10*, 13 02 05*, 13 02 08*, 15 01 10*, 15 02 02*, 16 01 07*, 16 01 21*, 16 02 13*, 16 02 15*, 16 06 01, 16 07 08*, 03 01 01, 03 01 05, 07 02 99, 10 01 01, 10 02 02, 12 01 01, 12 01 13, 15 01 01, 15 01 02, , 15 01 03, 15 02 03, 16 01 03, 16 01 06, 16 01 12, 16 01 17, 16 01 18, 16 02 14. Wszystkie powstałe ww. odpady są i będą magazynowane selektywnie w miejscu, do którego dostępu nie maja osoby postronne. Odpady przekazywane będą podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Odpady inne niż niebezpieczne alternatywnie, mogą być wykorzystywane na terenie spółki lub przekazywane osobom fizycznym zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

Ujęcie wody przemysłowej, zlokalizowane jest w nieczynnym wyrobisku nr 3. Natomiast na trenie działki nr 368 zlokalizowane jest ujęcie wody na cele zaopatrzenia gminy Głuchołazy, składające się z dwóch studni o głębokości ok 70 m - 80 m p.p.t. Eksploatacją ujęcia zajmuje się spółka „Wodociągi” Głuchołazy. Zakład górniczy jest i będzie zaopatrywany w wodę na cele socjalne (zaplecze socjalne zorganizowane jest na terenie zakładu obróbczego) z ujęcia wód podziemnych zlokalizowanych na terenie działki nr 368. W związku z realizacją inwestycji nie planuje się zwiększenia poboru wody z ujęcia. Na potrzeby prowadzenia eksploatacji złoża nie będzie pobierana woda. Będzie natomiast, tak jak do tej pory, zużywana w obiegu zamkniętym na zakładzie obróbczym (zakład obróbczy i jego funkcjonowanie nie jest przedmiotem przedsięwzięcia), jako czynnik chłodząco-smarujący w procesie ciecia bloków marmurowych i dolomitowych. Uzupełnienie obiegu realizowane jest wodami pochodzącymi z wyrobiska nr 3 uzupełnianym wodami z wyrobiska nr 1. Ścieki bytowe będą odprowadzane do zbiorników bezodpływowych i okresowo wywożone na oczyszczalnię ścieków. Funkcjonowanie zakładu nie będzie wiązało się z powstawaniem ścieków przemysłowych. Wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji będą swobodnie spływać do gruntu i w spękane skały na dnie wyrobiska.

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach zlewni jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): Biała Głuchołaska o kodzie PLRW600003125989 oraz w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 109 o kodzie GW6000109. Przedsięwzięcie nie znajduje się w obrębie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych, a także poza obszarami narażonymi na niebezpieczeństwo powodzi. Teren inwestycji nie znajduje się  w obrębie stref ochronnych ujęcia wody. Jak wynika z raportu nie przewiduje się aby realizacja planowanego przedsięwzięcia wpłynęła negatywnie na stan jednolitych części wód powierzchniowych i jednolitych części wód podziemnych oraz obszarów chronionych, a także na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP, JCWPd i obszarów chronionych.

W celu zagwarantowania zastosowania zakładanych rozwiązań minimalizujących ewentualny negatywny wpływ planowanej inwestycji na środowisko gruntowo-wodne w pkt I.2. decyzji określono niezbędne warunki eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.

Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie likwidacji.

 

Zgodnie z zapisami zawartymi w raporcie zakończenie wydobycie złoża wiąże się z wyjazdem koparek z terenu kopalni. Oddziaływanie przedsięwzięcia na tym etapie jest więc znikome. Teren wyrobiska po likwidacji zostanie poddany procesowi rekultywacji

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w całości w graniach obszaru natura 2000 Ostoja Sławniowicko-Burgrabicka PLH160004, dla którego ustanowiono plan zadań ochronnych (zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Ostoja Sławniowicko-Burgrabicka PLH160004 (Dz, Urz. Woj. Op. poz. 347 ze zm.). W ww. akcie prawnym zidentyfikowano istniejące i potencjalne zagrożenia dla zachowania właściwego stanu ochrony siedlisk przyrodniczych i gatunków będących przedmiotem ochrony oraz zidentyfikowano cele działań ochronnych. W odniesieniu do żadnego z uwzględnionych w planie zadań ochronnych przedmiotów ochrony nie zidentyfikowano zagrożeń wynikających z eksploatacji marmuru i dolomitu, prowadzonej w oparciu o koncesję nr 12/2003 z dnia 27.06.2003r. wydaną przez Wojewodę Opolskiego. Tym samym kontynuacja wydobycia w wyrobisku nr 1 i 2, nie będzie miała wpływu na możliwość osiągnięcia celów działań ochronnych określonych w ww. dokumencie.

Dokumentacja sporządzona w 2003 r. na potrzeby zmiany planu zadań ochronnych dla ww. obszaru Natura 2000 zawiera aktualne dane dotyczące rozmieszczenia płatów siedlisk przyrodniczych oraz stanowisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono obszar. Z postanowienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z dnia 19 marca 2024 r. znak: WOOŚ.4221.37.2023.IM wynika, że  w obrębie wyrobisk nr 1 i 2 objętych przedsięwzięciem nie występują siedliska przyrodnicze ani stanowiska gatunków ujętych w ww. dokumentacji. W związku z czym realizacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z niszczeniem stanowisk przedmiotów ochrony obszaru natura 2000. Dodatkowo w raporcie przedstawiono analizę, z której wynika, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie miała wpływu na możliwość utrzymania  lub osiągnięcia ocen referencyjnych w odniesieniu do żadnego przedmiotu ochrony, co oznacza równocześnie brak istotnego oddziaływania na możliwość utrzymania lub poprawy stanu ochrony przedmiotów ochrony obszaru natura 2000 ostoja Sławniowicko-Burgrabicka PLH160004.

Zgodnie z raportem w rejonie inwestycji występują:

- 9 gatunków chronionych roślin. Natomiast na terenie przedsięwzięcia występuję tylko pierwiosnek wyniosły. Biorąc pod uwagę powszechność występowania i znaczną liczebność pierwiosnka wyniosłego w otoczeniu przedsięwzięcia, kontynuacja eksploatacji wyrobisk nr 1 i 2 nie powinna znacząco oddziaływać na lokalną populacje tego gatunku. Ponadto zgodnie z raportem po zakończeniu eksploatacji pierwiosnek wyniosły może ponownie zasiedlić teren kamieniołomu.

- 8 gatunków roślin o niekorzystnym statusie ochronnym  w woj. Opolskim lub Polsce. Stanowiska występują poza obszarem eksploatacji, a więc przedsięwzięcie nie będzie na nie oddziaływać.

- co najmniej 7 gatunków płazów oraz 5 gatunków gadów. Osobniki z tych gatunków mogą pojawiać się w rejonie wyrobisk. Biorąc pod uwagę występowanie ww. gatunków w otoczeniu przedsięwzięcia oraz możliwość ich ekspansji po przeprowadzonej rekultywacji wyrobisk (powstaną siedliska dogodna dla płazów i gadów), nie przewiduje się aby kontynuacja z dotychczasową intensywnością wydobycia marmuru i dolomitu z wyrobisk nr 1 i 2 znacząco negatywnie oddziaływała na lokalną hepterofaunę.

- 21 chronionych gatunków ptaków  (większość z nich to gatunki rozpowszechnione). Przedsięwzięcie nie będzie lub będzie tylko w niewielkim stopniu ingerować w ich siedliska. Eksploatacja wyrobisk nr 1 i 2 nie powinna znacząco odsiadywać na lokalne i krajowe populacje gatunków średnio licznych, licznych i bardzo licznych w Polsce.

- przynajmniej 14 gatunków nietoperzy. W trakcie obserwacji stwierdzono w punkcie zlokalizowanym na krawędzi wyrobiska nr 1, stwierdzono występowanie 4 z nich. Wynika z tego, że wyrobisko jak i otaczające je drzewostany mogą by atrakcyjne dla nietoperzy jako żerowisko. Ponieważ z raportu wynika, że obszary te nie zostaną naruszone w wyniku eksploatacji wyrobisk nr 1 i 2, nie przewiduje się żeby kontynuacja z dotychczasową intensywnością wydobycia marmuru i dolomitu z ww. wyrobisk znacząco negatywnie oddziaływała na lokalną chiropterofaunę.

- 9 kolejnych gatunków ssaków. Z analizy zawartej w postanowieniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z dnia 19 marca 2024 r. znak: WOOŚ.4221.37.2023.IM wynika, że niektóre z nich mogą wystąpić również na terenie planowanego przedsięwzięcia. Jednak w jego ocenie kontynuacja z dotychczasową intensywnością wydobycia marmuru i dolomitu z wyrobisk nr 1 i 2 nie będzie wiązała się ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na populacje chronionych ssaków.

Zgodnie z bazą przyrodniczą, będąca w posiadaniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, obszar inwestycji znajduje się poza pozostałymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), a zatem przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie naruszać obowiązujących w stosunku do nich zakazów.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza projektowanymi formami ochrony przyrody ujętymi w planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego.

Planowana inwestycja zlokalizowana jest poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego na podstawie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w 2011 roku przez instytut Biologii Ssaków PAN oraz wg danych uwzględnionych przez GDOŚ na stronie https://geoserwis.gdos.gov.pl poza projektowanymi, ponadlokalnymi korytarzami ekologicznymi.

 Zgodnie z opracowaniem „Waloryzacja krajobrazu naturalnego województwa opolskiego wraz z programem czynnej i biernej ochrony” (K. Badora i K. Badora 2006) inwestycja zlokalizowana jest w obszarze o wysokich walorach fizjonomicznych krajobrazu. Z zamieszczonej w raporcie analizy wynika, że mimo znacznego potencjalnego odziaływania na widokowego kopalni związanego ze znaczna jej powierzchnią, jej oddziaływania na krajobraz fizjonomiczny i kompozycyjny będzie niewielkie. Obecny krajobraz terenu przedsięwzięcia nie charakteryzuje się wysokimi walorami kompozycyjnymi i jest zdewastowany wieloletnia eksploatacją. Docelowa struktura krajobrazu, jego walory fizjonomiczne i przyrodnicze będą podobne jak występujące obecnie.

Na analizowanym obszarze, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia, nie będą gromadzone rodzaje i ilości substancji, które kwalifikowałyby przedsięwzięcie do zaliczenia do grupy inwestycji o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w myśl rozporządzenia ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138).

            Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko

            Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia nie występują inne przedsięwzięcia zrealizowane i realizowane dla których wydana została decyzja środowiskowa w związku z czym nie będzie dochodziło do kumulowania się oddziaływań.

Mając na uwadze charakter projektowanej inwestycji, stwierdzono, że nie ma podstaw do utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.

Wnioskiem z dnia 2 lutego 2024 r. spółka „Marmur” Sławniowice Sp. z o.o. wystąpiła o zmianę zakresu wniosku z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie wydania decyzji środowiskowej poprzez zmniejszenie zasięgu obszaru górniczego do części złoża związanego z wyrobiskami nr 1 i 2 o łącznej powierzchni 29,3494 ha. Pierwotna powierzchnia obszaru górniczego wynosiła 68,1879 ha.  W ocenie tut. organu w chwili wyłączenia części obszaru górniczego o powierzchni 38,8385 ha, toczące się postępowanie w tym zakresie stało się bezprzedmiotowe.

Zgodnie z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572 ze zm.) gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe w całości albo w części, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania odpowiednio w całości albo w części.

Umorzenie postępowania nie jest zależne ani od woli organu administracji, ani tym bardziej pozostawione do uznania organu - organ ten jest zobowiązany do umorzenia postępowania w przypadku stwierdzenia jego bezprzedmiotowości. Okoliczności stanowiące podstawę do umorzenia postępowania mogą pojawić się zarówno przed wszczęciem postępowania, jak i w jego trakcie. Bezprzedmiotowość postępowania może być także wynikiem zmiany stanu faktycznego sprawy. Postępowanie musi być uznane za bezprzedmiotowe wskutek ustania stanu faktycznego podlegającego uregulowaniu przez organ administracji w drodze decyzji.

Przed wydaniem niniejszej decyzji pismem z dnia 6 maja 2024 r. znak: RR.6220.01.2020.US na podstawie art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego poinformowano strony postępowania o możliwości zapoznania się ze zgromadzoną dokumentacją oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w sprawie. Na podstawie art. 74 ust. 1a ustawy ooś oraz art. 49 ustawy Kpa strony postępowania o ww. uprawnieniach poinformowane zostały poprzez umieszczenie obwieszczenia na stronie internetowej urzędu oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu. W wyznaczonym terminie strony postępowania nie wniosły uwag co do zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, uwzględniając łącznie uwarunkowania, w tym zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i skalę oraz uzgodnienia i opinie organów opiniujących i uzgadniających tutejszy organ uznał, że realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji (eksploatacja złoża w obrębie wyrobiska nr 1 i 2 na powierzchni 29,3494 ha) nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na środowisko, i orzekł o wydaniu niniejszej decyzji dla przedsięwzięcia w wariancie zaproponowanym przez inwestora. Jednocześnie umorzył postępowanie w zakresie pozostałej części wniosku (37,5706 ha obszaru górniczego).

 

Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu  za pośrednictwem Burmistrza Głuchołaz, które należy wnieść  w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzje.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

Otrzymują:

Usługi Remontowo-Budowlane Łukasz Górny, Rudziczka 116, 48-200 Prudnik

Strony postępowania w formie obwieszczenia

Aa (RR – US)

 

Do wiadomości:

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, ul. Firmowa 1, 45-589 Opole

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie, ul. Żeromskiego 7/9, 48-304 Nysa

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu, ul. C.K. Norwida 34, 50-950 Wrocław

 

 

Załącznik nr 3 do decyzji nr

RR.6220.01.2020.US z dnia 18.06.2024 r.

 

Głuchołazy, 2024-06-18

RR.6220.01.2020.US

 

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 ze zm.)

 

Planowana inwestycja realizowana będzie w województwie opolskim, powiat nyski, gmina Głuchołazy, na gruntach miejscowości Sławniowice. Teren przedsięwzięcia stanowi złoże marmuru i dolomitu „Sławniowice” oraz związany z eksploatacją tego złoża obszar górniczy (powierzchnia obszaru górniczego ustalona na podstawie koncesji nr 12/2003 z 27 czerwca 2003 r. Wojewody Opolskiego wynosi 68,1879 ha). Obszar górniczy objęty niniejszym postępowaniem zajmuje powierzchnię 29,3494 ha. W obrębie tego obszaru prowadzona będzie eksploatacja złoża. Obszar ten obejmuje w całości działki nr 230/2, 368 oraz w części działki nr 363, 364, 365, 351/1, 230/3, 367/2, 369, 350/1, 352/2, 372, 373, 367/3, obręb Sławniowice.

Teren planowanego przedsięwzięcia nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Na terenie kopalni „MARMUR” Sławniowice Sp. z o.o. prowadzona jest działalność związana z:

- wydobyciem, obejmująca odkrywkową eksploatacje surowca przy użyciu koparek gąsienicowych i kołowych, ładowarek kołowych oraz samochodów technologicznych (samowyładowczych),

- obróbka surowca, tzw. zakład obróbczy, w którym prowadzone są prace polegające na obróbce bloków, z których kształtowane są gotowe wyroby m.in. płytki, parapety, stopnie i inne detale szlifowane lub polerowane, w zależności od wymagań odbiorcy (klienta),

- kruszeniem, tzw. zakład przeróbczy (grysownia), stanowiący oddział zakładu obróbczego.

Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest eksploatacja odkrywkowa złoża marmuru i dolomitu udokumentowanego złoża „Sławniowice”  i swym zakresem obejmuje jedynie wyrobisko nr 1 i nr 2.

Dotychczas złoże marmuru i dolomitu „Sławniowice” eksploatowane było na podstawie koncesji nr 212/2003 z dnia 26.06.2003 wydanej przez Wojewodę Opolskiego. W ww. złożu wyodrębniono następujące wyrobiska odkrywkowe: wyrobisko nr 1- zawodnione, aktualnie w końcowej fazie eksploatacji, wyrobisko nr 2 – aktualnie w eksploatacji, wyrobisko nr 3 – nieczynne, wyeksploatowane, wyrobisko nr 4a – nieczynne, zawodnione oraz wyrobisko nr 4b (dwa wyrobiska stanowiące pakiet zachodni i środkowy) – dotychczas nieeksploatowane, wyłączone z terenu przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie (faktyczna działalność wydobywcza) ograniczy się jednak jedynie do obszaru stanowiącego wyrobisko nr 1 i 2 oraz miejsc zwałowania nadkładu (zwałowiska zewnętrzne i wewnętrzne).

Celem inwestycji jest pozyskanie bloków skalnych, bloczków oraz kamienia łamanego do produkcji kruszyw. Zasadniczym celem eksploatacji złoża jest pozyskanie bloków skalnych wymiarowych i niewymiarowych w wyniku urabiania złoża, dzielenia wydobytych monolitów skalnych i obróbki brył nieregularnych. Wydobyte bloki skalne przeznaczone są do produkcji wyrobów kamiennych do budownictwa. Sposób prowadzenia eksploatacji będzie podobny jak dotychczas. Złoże eksploatowane będzie  metodą odkrywkową, systemem ścianowym równoległym. Urabianie złoża realizowane będzie z wykorzystaniem sprzętu ciężkiego, tj. koparki gąsienicowej, ładowarek kołowych i samochodów technologicznych. Złoże eksploatowane będzie wielopoziomowo, systemem ścianowym równoległym, z przewidywana możliwością podziału na piętra i podpiętra, w zależności od występujących lokalnie warunków górniczo-geologicznych. Urobione skały płonne oraz rumosz skalny transportowane będą na zwałowisko zewnętrzne A i B. Planuje się także utworzenie zwałowiska wewnętrznego w wyrobisku nr 2. Zakład obróbczy będzie funkcjonować jak do tej pory, a jego działanie nie jest objęte zakresem planowanego przedsięwzięcia.

Eksploatacja złoża wymaga  podtrzymania pracy istniejącego układu odwadniania wyrobisk zakładu górniczego. Wody gromadzące się w rząpiu wyrobiska nr 1zrzucane są przy pomocy systemu pomp do potoku Maruszki w ilości zgodnej z pozwoleniem wodnoprawnym. Odwodnienie jest cykliczne, w miarę dopływu wód do wyrobiska. Zakłada się również odwadniane wyrobiska nr 2, które będzie można prowadzić bezpośrednio do wyrobiska nr 1 w związku z przewidywanym połączeniem obu wyrobisk, a z niego do potoku Maruszka. Eksploatacja wyrobiska nr 1 wymusiła konieczność wyznaczenia filarów ochronnych dla potoku Maruszka w jego otoczeniu w celu ochrony wyrobiska przed możliwością wdarcia się wody z potoku Maruszka.

Praca kopalni prowadzona jest i będzie w systemie jednozmianowym. W czasie jednej zmiany występuje 30 cykli transportowych (załadunek samochodu w kopalni, transport surowca na trasie kopalnia – zakład obróbczy i/lub zakład przeróbczy, rozładunek surowca, powrót samochodu ciężarowego do kopalni), jeden kompletny cykl transportowy trwa średnio 15 min.

JPEGZałącznik nr 1 do decyzji nr RR.6220.01.2020.US.jpeg (196,71KB)
JPEGZałącznik nr 2 do decyzji nr RR.6220.01.2020.US.jpeg (207,09KB)