Statut
UCHWALA NR XLVIII/473/18
RADY MIEJSKIEJ W GŁUCHOŁAZACH
z dnia 30 października 2018 r.
zmieniająca Uchwalę Nr V11/60/15 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 25 marca 2015r. w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów
Na podstawie art. 5 c ust. 2, ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994z późn. zm.) , Rada Miejska w Głuchołazach uchwala, co następuje:
S 1. W Uchwale Nr V11/60/15 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 25 marca 2015r. w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów, załącznik, o którym mowa w 2 otrzymuje brzmienie zgodne z brzmieniem załącznika do niniejszej Uchwały.
S 2. Wykonanie Uchwały powierza się Burmistrzowi Głuchołaz.
S 3. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania.
Załącznik do uchwały Nr XLVIII/473/18
Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 30 października 2018 r.
Statut Miejskiej Rady Seniorów
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. l . Miejska Rada Seniorów, zwana dalej „Radą” jest organem o charakterze doradczym, inicjatywnym i konsultacyjnym organów Gminy Głuchołazy.
2. Siedzibą Rady są Głuchołazy. Posiedzenia Rady odbywają się w sali Sesyjnej Urzędu Miejskiego w Głuchołazach.
Rozdział 2.
Cele i zasady działania
§ 2. l . Głównym celem działania Rady, jest służenie osobom starszym, zwanym również „seniorami”, poprzez reprezentowanie ich interesów wobec władz Gminy Głuchołazy, a także aktywizacja środowiska osób starszych w życiu społecznym i publicznym.
2. Rada działa w następujących obszarach: 1) wspieranie aktywności ludzi starszych;
- profilaktyka i promocja zdrowia seniorów;
przełamywanie stereotypów na temat seniorów i starości oraz budowanie ich autorytetu i pozytywnego społecznego wizerunku;
- rozwój form wypoczynku, dostęp do edukacji i kultury.
3. Do zadań Rady należy:
- ścisła współpraca z organami gminy przy rozstrzyganiu istotnych spraw dotyczących ludzi starszych;
- przedstawianie propozycji, wniosków i wydawanie opinii w zakresie ustalania zadań i inicjowania działań w perspektywie krótko- i długookresowej na rzecz seniorów;
- monitorowanie potrzeb ludzi starszych;
- zgłaszanie uwag do przekazanych do zaopiniowania projektów aktów prawa miejscowego;
- współdziałanie i współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi na terenie gminy w zakresie dotyczącym spraw seniorów;
- upowszechnienie wiedzy o potrzebach, prawach i możliwościach ludzi starszych, a także wzmacnianie wpływu seniorów na ilość i jakość usług przeznaczonych dla tej grupy wiekowej;
- budowanie pozytywnego wizerunku osób starszych;
4. W celu doskonalenia swej działalności na rzecz środowisk osób starszych Rada może podejmować współpracę z regionalnymi i krajowymi organizacjami, instytucjami i jednostkami samorządowymi o profilu sprzyjającym temu zadaniu.
Rozdział 3.
Skład Rady i tryb wyboru
§ 3. l . Skład osobowy Rady powoływany jest na okres kadencji Rady Miejskiej w Głuchołazach, z zastrzeżeniem 6 ust.3.
- W skład Rady wchodzi 15 osób, przedstawicieli organizacji i podmiotów działających na rzecz osób starszych, zamieszkałych na terenie gminy Głuchołazy,
- W skład Rady mogą być powołane osoby, które najpóźniej w dniu poprzedzającym wybory ukończyły 60 lat życia i są mieszkańcami gminy Głuchołazy.
§ 4. 1. Osoby, o których mowa w 3 ust. 2, wybierane są na zebraniu wyborczym z Burmistrzem Głuchołaz.
2. Termin zebrania, o którym mowa w ust. l, Burmistrz Głuchołaz ogłasza:
- na stronie internetowej gminy Głuchołazy- www.glucholazy.pl
- na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Głuchołazach.
3. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 2, Burmistrz Głuchołaz podaje w szczególności:
- informacje o terminie i miejscu zebrania,
- termin, w jakim organizacje i podmioty działające na rzecz osób seniorów mogą zgłaszać kandydatów do Rady oraz liczbę kandydatów,
- informację o trybie i zasadach wyborów do rady.
- Czynne prawo wyborcze w zakresie osób, o których mowa w S 3 ust. 2, przysługuje osobie będącej mieszkańcem gminy Głuchołazy, która najpóźniej w dniu poprzedzającym zebranie, o którym mowa w ust. I ukończyła 60 rok życia i jest obecna na zebraniu.
- Wybory przeprowadzane na zebraniu wyborczym o którym mowa w ust. l, są bezpośrednie i tajne.
- Z przeprowadzonych wyborów sporządza się protokół zawierający dane kandydatów oraz liczbę otrzymanych przez nich głosów.
- Za wybranych uważa się piętnastu kandydatów, którzy otrzymali najwyższą liczbę głosów. W razie równej liczby głosów przeprowadza się losowanie.
Rozdział 4.
Członkostwo, organy i tryb pracy Rady
§ 5. 1. Radny Miejskiej Rady Seniorów pełni swoją funkcję społecznie.
- Każdy radny Miejskiej Rady Seniorów ma prawo zgłaszać postulaty i wnioski, składać zapytania i uzyskiwać informacje dotyczące działalności Rady oraz występować z inicjatywą uchwałodawczą.
- Każdy radny Miejskiej Rady Seniorów ma obowiązek aktywnego udziału w pracach Rady.
- Wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej następuje:
l) Wskutek upływu kadencji, na jaką został on wybrany,
- Wskutek śmierci radnego,
- Wskutek złożenia rezygnacji przez radnego,
- W przypadku skazania radnego prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
5. W przypadku wygaśnięcia mandatu Radnego, w jego miejsce wstępuje pierwsza osoba z osób, która na zebraniu wyborczym z Burmistrzem otrzymała największą liczbę głosów. W przypadku braku takiej osoby Burmistrz Głuchołaz, ogłasza kolejne wybory w trybie określonym w S 4.
§ 6. l . Warunki organizacyjne niezbędne do prawidłowej pracy Rady zapewnia Burmistrz Głuchołaz.
- Posiedzenia Miejskiej Rady Seniorów są jawne.
- Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Burmistrz Głuchołaz, nie później niż do 60 dni od rozpoczęcia kadencji nowej Rady Miejskiej w Głuchołazach, a w przypadku pierwszej Miejskiej Rady Seniorów, nie później niż do 60 dni od wejścia w życie uchwały o powołaniu Miejskiej Rady Seniorów.
- Burmistrz Głuchołaz lub osoba przez niego upoważniona otwiera i prowadzi pierwsze posiedzenie Rady, aż do chwili wyboru Przewodniczącego Rady.
- Rada wybiera spośród radnych Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 składu Rady na pierwszym posiedzeniu Rady.
- Odwołanie Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego z pełnienia funkcji następuje w trybie określonym dla jego powołania, najego wniosek lub na wniosek co najmniej połowy składu Rady.
- Posiedzenia Rady zwołuje i prowadzi Przewodniczący, aw razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w celu zaopiniowania projektów uchwał Rady Miejskiej w Głuchołazach lub aktów prawa miejscowego dotyczących osób starszych oraz działań realizowanych na ich rzecz przez instytucje publiczne i społeczne, w celu rozpatrzenia spraw zgłoszonych przez członków Rady, osób nie będących członkami Rady, a także w razie potrzeby wyrażenia przez Radę opinii w innych sprawach przedstawionych jej do zaopiniowania przez Burmistrza lub Przewodniczącego Rady Miejskiej.
§ 7. l. Posiedzenia Rady są prawomocne, jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa składu członków Rady.
- Rada wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
- Uchwały Rady są opatrzone kolejnymi numerami i oznaczone datą ich podjęcia.
- Uchwały Rady oraz protokoły z przebiegu posiedzenia przechowuje Biuro Rady Miejskiej w Głuchołazach.
- Uchwały Rady otrzymuje Burmistrz Głuchołaz oraz Przewodniczący Rady Miejskiej w Głuchołazach.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć Burmistrz Głuchołaz lub osoba delegowana przez Burmistrza, a także Przewodniczący Rady Miejskiej w Głuchołazach lub osoba przez Niego delegowana, a także inne zaproszone osoby.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
§ 8. Zmiany niniejszego Statutu mogą być dokonane w trybie przewidzianym dla jego nadania.