Decyzja konradów
RR.6220.11.2020.US
Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 72, art. 74 ust. 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80, art. 82, art. 83, art. 84 ust. 1, art. 85 i art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) – dalej zwana ooś, w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 grudnia 2020 r. spółki Gospodarka Solarna Sp. z o. o.
z siedzibą w Głogówku przy ul. 3 Maja 9 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek
o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów” z uwzględnieniem:
1. uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, zawartego
w postanowieniu z dnia 27 stycznia 2022 r. znak: WOOŚ.4221.87.2021.BB.2,
2. opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie z dnia 4 lutego 2022 r. znak: NZ.9022.4.78.2021.HW,
3. ustaleń zawartych w raporcie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
4. wyników postępowania z udziałem społeczeństwa
ustalam dla spółki Gospodarka Solarna Sp. z o. o., ul. 3 Maja 9, 48-350 Głogówek środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn.: Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów”
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
1) Budowa i uruchomienie systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz
z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek nr 636/3 i 632 mapa, obręb Konradów,
2) Zakres zadania opisany został w charakterystyce przedsięwzięcia stanowiącej załącznik do decyzji.
- Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
1) Transport elementów konstrukcyjnych, elementów infrastruktury i paneli fotowoltaicznych oraz wszelkie prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 600 – 2200,
2) W okresie od 15 lutego do 31 października wykopy, które będą miały pozostać otwarte przez noc (w godzinach od 1800 do 600) zabezpieczyć, przed przedostawaniem się do nich płazów, za pomocą ogrodzeń tymczasowych. Ogrodzenia wykonać z folii, brezentu, geotkaniny lub geowłókniny. Część nadziemna ogrodzenia powinna posiadać wysokość nie mniejszą niż 50 cm. Ogrodzenie wkopać w grunt na głębokość minimum 10 cm. Górna krawędź ogrodzenia zabezpieczającego powinna być odgięta w kierunku przeciwnym od grodzonego terenu pod kątem 45-90°, tworząc daszek2 (przewieszkę) o szerokości minimum 5 cm. Ogrodzenie wesprzeć na metalowych słupkach lub drewnianych palikach długości 80-120 cm i rozstawie 150-250 cm. W przypadku ogrodzeń wzdłuż obiektów liniowych zakończenie ogrodzenia powinno posiadać kształt litery „U” i powodować zawracanie przemieszczających się wzdłuż niego zwierząt.
3) Prace budowlane rozpocząć w okresie od 1 września do 19 marca, tj. przed okresem lęgowym gatunków ptaków krajobrazu otwartego. W przypadku kontynuowania prac budowlanych w okresie lęgowym od 20 marca do 1 sierpnia, przed rozpoczęciem każdego kolejnego ich etapu, w ramach nadzoru ornitologicznego sprawdzić planowany teren ich realizacji w zakresie występowania gniazd. W przypadku stwierdzenia lęgów w wykrytych gniazdach, wyłączyć z prac obszar w promieniu 150 m od tych gniazd.
4) Ogrodzenie farmy fotowoltaicznej wykonać z zachowaniem przerwy pomiędzy gruntem,
a krawędzią ogrodzenia min. 15 cm.
5) Wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych.
6) Zaplecze budowy wyposażyć w sorbenty do usuwania ewentualnych wycieków.
7) Wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodno-gruntowego, stację transformatorową wyposażyć w szczelna misę olejową, będącą w stanie zmagazynować 100% oleju oraz substancji z akcji gaśniczej, wykonaną z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego. Warunek ten nie musi być spełniony w przypadku zastosowania transformatorów bezolejowych (np. żywicznych).
8) Mycie paneli będzie prowadzone wyłącznie przy użyciu czystej wody, wody demineralizowanej lub z użyciem środków biodegradowalnych, bez stosowania jakichkolwiek dodatków chemicznych, w tym detergentów.
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia
w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko(Dz. U. z 2021 r., poz. 2373 ze zm.):
1) Przewidzieć panele fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej i całkowitej mocy wytwórczej do 10 MW.
2) Przewidzieć wolnostojącą konstrukcję pod panele fotowoltaiczne opartą na podporach wbijanych lub wkręcanych w podłoże.
- Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych,
w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r., poz. 1973 ze zm.)
Planowane do realizacji przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się
w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu
o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
- Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania środowisko:
Z uwagi na lokalizacje przedsięwzięcia, jego charakter oraz skalę wyklucza się prawdopodobieństwo wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
- Stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania
Nie stwierdza się konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
- Przedstawienie stanowiska w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy:
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, i których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś ponieważ:
1) dane ujęte w Raporcie ooś na temat przedsięwzięcia oraz elementów przyrodniczych środowisko objętych zakresem przewidywanego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwalają w pełni ocenić jego oddziaływanie na środowisko,
2) z dokumentacji wynika, że brak jest przedsięwzięć, znajdujących się na terenie lub
w obszarze oddziaływania planowanej inwestycji, których eksploatacja może prowadzić do skumulowania oddziaływań z przedmiotowym przedsięwzięciem,
3) przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
- Wymogi w zakresie przedstawienia analizy porealizacyjnej
Biorąc pod uwagę lokalizację, rodzaj oraz skalę przedsięwzięcia nie stwierdza się konieczności przedstawienia analizy porealizacyjnej, o której mowa w art. 83 ustawy ooś.
U Z A S A D N I E N I E
Podstawę orzekania w niniejszej sprawie stanowią przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Decyzja o środowiskowych warunkowanych w myśl art. 71 cytowanej ustawy określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagane jest dla planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839).
Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji,
o których mowa w art. 72 ust. 1a i ust. 1b ustawy ooś.
Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia (art. 73 ust. 1 cytowanej ustawy).
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy organem właściwym do wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach jest wójt, burmistrz, prezydent miasta w przypadku przedsięwzięć niewymienionych w art. 75 ust. 1 pkt 1-3 ustawy ooś.
Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w których jest przeprowadzana ocena oddziaływania na środowisko organ właściwy do wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia oraz zasięga opinii organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko właściwy organ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, biorąc pod uwagę: wyniki uzgodnień i opinii, ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa, wyniki postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone po stwierdzeniu zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Elementy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określa art. 82 ustawy ooś. Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W myśl art. 85 ust. 1 i ust.2 pkt 1 ustawy ooś decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wymaga uzasadnienia, które niezależnie od wymagań wynikających z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego powinno zawierać (w przypadku gdy została przeprowadzona ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko): informacje o przeprowadzonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę, i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa, a także informacje,
w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione: ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko; uzgodnienia i opinie organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś; wyniki postępowania w sprawie trans granicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone oraz uzasadnienie stanowiska, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś. Zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy ooś organ właściwy do wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, niezwłocznie po jej wydaniu, podaje do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treści oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniami i opiniami organów, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy ooś, a także udostępnia na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu treść tej decyzji. W informacji wskazuje się dzień udostępnienia treści decyzji.
Wnioskiem z dnia 23 grudnia 2020 r. /data wpływu 23 grudnia 2020 r./ spółka Gospodarka Solarna Sp. z o.o. z siedzibą w Głogówku przy ul. 3 Maja 9 reprezentowana przez pełnomocnika Pana Olafa Korgel zwróciła się do Burmistrza Głuchołaz o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n. „Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów”.
Do wniosku dołączono:
- kartę informacyjną o planowanym przedsięwzięciu zgodnie z art. 74 ust.1 pkt 2 ustawy
z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
z 2021 r., poz. 2373 ze zm.),
-kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie wraz z terenem działek sąsiednich, poświadczoną przez właściwy organ.
Po zapoznaniu się z wnioskiem na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) pismem
z dnia 30 grudnia 2020 r. znak: RR.6220.12.2020.JF zawiadomiono strony o wszczęciu postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n.: „Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz
z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów”.
Przedsięwzięcie zakwalifikowano do grupy ujętej w §3 ust. 1 pkt 54 lit. a) (zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz
z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8
i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1839).
W związku z powyższym na podstawie art. 63 ust. 1 i 2 , art. 64 ust.1 oraz art. 63 ust. 1 i 2 i art. 64 ust. 2 ustawy ooś tut. organ wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Nysie o opinię co do obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenia zakresu raportu.
Jednocześnie na podstawie art. 74 ust. 1a ustawy ooś oraz art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego o wszczęciu postępowania oraz o wystąpieniu do organów opiniujących zawiadomiono strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia na stronie internetowej urzędu oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu i w miejscowości Konradów.
Pismem z dnia 22 stycznia 2021 r. znak: WR.ZOO.4.0155.7.2021.PL Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Nysie przekazał ww. wystąpienie o opinię w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Zarządu Zlewni Wód Polskich w Opolu jako organu właściwego.
Organy te wyraziły opinie:
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu – opinia z dnia 25 stycznia 2021 r., sygn. WOOŚ.4220.15.2021.BB – stwierdzająca potrzebęprzeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia
a) charakterystykę krajobrazu w strefie oddziaływania przedsięwzięcia oraz występujących tam typów krajobrazu,
b) określenie znaczących cech krajobrazowych, na które może oddziaływać realizacja przedsięwzięcia, w tym liczbę i zróżnicowanie panoram oraz planów widokowych
(z identyfikacją planów i panoram charakterystycznych, typowych i unikatowych) oraz wyróżniających się w planach i panoramach indywidualne oraz grupowe dominanty
i subdominanty krajobrazowe naturalne, a także antropogeniczne,
c) określenie kluczowych punktów i ciągów widokowych,
d) wizualizację fotograficzną projektowanej farmy wkomponowanej w panoramy krajobrazowe z dostępnych punktów i ciągów widokowych,
e) ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na walory krajobrazu poprzez analizę ekspozycji czynnej (ciągi i punkty widokowe) oraz ekspozycji biernej (ilościowe i jakościowe elementy kompozycyjne).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie – opinia z dnia 27 stycznia 2021 r., sygn. NZ.9022.4.5.2021.HW sugerująca nałożenie na inwestora obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia
Dyrektor Zarząd Zlewni Wód Polskich w Opolu – opinia z dnia 5 lutego 2021 r., sygn. GL.ZZŚ.3.435.27.2021.DB stwierdzająca brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia z koniecznością określenia w decyzji środowiskowej następujących warunków:
- wszelkie prace w obrębie planowanej inwestycji wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych,
- zaplecze budowy wyposażyć w sorbenty do usuwania ewentualnych wycieków,
- wykopy zabezpieczyć przed przedostaniem się do gruntu substancji szkodliwych dla środowiska wodno-gruntowego, stację transformatorową wyposażyć w szczelna misę olejową, będącą w stanie zmagazynować 100% oleju oraz substancji z akcji gaśniczej, wykonaną z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego. Warunek ten nie musi być spełniony w przypadku zastosowania transformatorów bezolejowych (np. żywicznych),
- mycie paneli będzie prowadzone wyłącznie przy użyciu czystej wody, wody demineralizowanej lub z użyciem środków biodegradowalnych, bez stosowania jakichkolwiek dodatków chemicznych, w tym detergentów.
Dodatkowo wskazał, że planowana inwestycja położona będzie w zasięgu jednolitej części wód podziemnych o kodzie PLGW6000127 oraz w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych: PLRW600041176449 o nazwie Prudnik od źródła do Złotego Potoku i statusie określonym jako naturalna część wód. Organ opiniujący uznał, że planowane działania w ramach przedsięwzięcia nie wpłyną negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 59, art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. :Prawo wodne (Dz. U. Z 2020 r., poz. 310 ze zm.) ustalonych w „Planie gospodarowania wodami dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów
z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. Z 2016 r., poz. 1967).
Po przeanalizowaniu zebranych w sprawie materiałów i informacji oraz po uwzględnieniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Opolu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie tut. organ w postanowieniu z dnia 24 marca 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ustawy ooś wraz z uwzględnieniem zagadnień wskazanych przez organy opiniujące. Posiadane informacje o sposobie jego realizacji pozwoliły stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku zachodzą szczegółowe uwarunkowania, związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, do sporządzenia raportu oraz przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Ocena wpływu inwestycji na wszystkie komponenty środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na walory krajobrazu oraz ludzi poprzez analizę wpływu oddziaływania pola elektromagnetycznego na występującą w odległości ok 30 m od miejsca planowanej inwestycji zabudowy mieszkalnej jak i na ludzi przebywających na nieruchomościach położonych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji, pozwoli precyzyjnie ustalić warunki w zakresie ochrony środowiska jakie inwestor będzie musiał spełnić w celu zapewnienia jego ochrony.
O wydaniu ww. postanowienia na podstawie art. 49 Kpa oraz 74 ust. 3 ustawy ooś tut. organ zawiadomił strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 24 marca 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US na stronie BIP urzędu, wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu oraz w miejscowości Konradów.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz zapisy art. 69 ust.4 i ust. 5 ustawy ooś postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US zawieszono przedmiotowe postępowanie, do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu
o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 9 września 2021 r. spółka Gospodarka Solarna z siedzibą w Głogówku przy ul. 3 Maja 9 reprezentowana przez pełnomocnika Pana Rafała Korgel przedłożyła w tut. urzędzie „Raport…” autorstwa AM ENVIRO Marek Deneszewski z siedzibą
w Raciborzu przy ul. Żorskiej 7/21.
Na podstawie art.123 Kpa, związku ze złożeniem przez inwestora, ,,Raportu... ", postanowieniem z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US podjęto postępowanie w przedmiotowej sprawie. O powyższym zgodnie z art. 49 Kpa
w związku z art. 74 ust. 3 ustawy ooś, zawiadomiono strony przedmiotowego postępowania. Stosowne obwieszczenie z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US zamieszczono na stronie BIP i na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Głuchołazach oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Konradów.
Uwzględniając zapisy art. 79 ustawy ooś obwieszczeniem z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US podano do publicznej wiadomości informację,
o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów”, zaliczonego do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Informację jak wyżej podano do publicznej wiadomości na okres 30 dni, od dnia ogłoszenia obwieszczenia. Obwieszczenie zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Konradów. Obwieszczeniem tym poinformowano o możliwości uzyskania informacji
w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości składania uwagi wniosków, podając jednocześnie miejsce i termin ich składania, ze wskazaniem, że wnioski złożone po upływie terminu określonego w obwieszczeniu, pozostawia się bez rozpatrzenia.
We wskazanym terminie uwag do przedmiotowej sprawy nie zgłoszono.
Równocześnie, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 2 ustawy ooś pismem
z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US tu. organ wystąpił o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
w Opolu oraz o zaopiniowanie warunków realizacji przedsięwzięcia do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.
O wystąpieniu do ww. organów powiadomiono strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US na stronie BIP i tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Konradów.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie pismem z dnia 11 października 2021 r. znak: NZ.9022.4.78.2021.HW wystąpił do Burmistrza Głuchołaz o uzupełnienie następujących informacji:
- w opracowaniu Raport (-) w rozdziale 2.3. - Charakterystyka przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji, należy doprecyzować informację odnośnie lokalizacji inwerterów oraz kontenerowych stacji transformatorowych NN/NS wraz z uzasadnieniem ich wyboru – względem zabudowy mieszkalnej (odległość należy podać w metrach);
- rozdział 10. Określenie potrzeby ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania oraz analiza możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem (str. 108) opracowania Raport ( -) powinien zawierać informacje, które pozwolą odpowiedzieć na poniższe pytania:
- czy realizacja inwestycji i dalsze funkcjonowanie tego obiektu nie pogorszy warunków bytowania ludzi oraz dojazdu na pola uprawne,
- czy objęcie inwestycją znacznego terenu nie ograniczy zagospodarowania terenów przyległych,
- czy przez umiejscowienie paneli fotowoltaicznych zacienienie przylegających do inwestycji terenów rolniczych nie spowoduje braku dostępu promieni słonecznych do gruntów, a tym samym nie zuboży i zmniejszy ilość plonów,
- czy teren zostanie zabezpieczony, w przypadku wystąpienia awarii, spowodowanej uszkodzeniem paneli.
W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 15 października 2021 r. znak: RR.6220.11.2021.US wezwał inwestora o uzupełnienia raportu o informacje wskazane ww. piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.
W dniu 28 października 2021 r. inwestor przedłożył uzupełnienie do raportu.
W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 2 listopada 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US przekazał uzupełnienie do wezwania z dnia 11 października znak: NZ.9022.4.78.2021.HW Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie, który uznał je za niewystarczające i ponownie wezwał Burmistrza Głuchołaz do uzupełnienia raportu poprzez wskazanie lokalizacji inwenterów oraz kontenerowych stacji transformatorowych NN/SZ wraz z uzasadnieniem ich wyboru względem zabudowy mieszkalnej.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu pismem z dnia 23 listopada 2021 r. znak: WOOŚ.4221.87.2021.BB.1 wezwał inwestora do uzupełnienia raportu
w następującym zakresie:
1. uzupełnić analizę akustyczną przedsięwzięcia na etapie eksploatacji, w tym:
a) podać moc akustyczną planowanych stacji transformatorowych nN/SN i GPO,
b) przeprowadzić obliczenia propagacji hałasu zgodnie z normą PN-ISO 9613 2:2020 Akustyka. Tłumienie dźwięku podczas propagacji w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania. Wykonać obliczenia w siatce obliczeniowej oraz w punktach obliczeniowych zlokalizowanych na granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie dla najbardziej niekorzystnego wariantu – maksymalnej ilości stacji transformatorowych i GPO,
c) przedstawić rozkład pola akustycznego na czytelnym podkładzie mapowym,
z zaznaczeniem lokalizacji źródeł hałasu i terenów chronionych akustycznie,
d) dołączyć dane wprowadzone do programu obliczeniowego oraz wyniki obliczeń,
2. przedstawić, opis wariantów, uwzględniających szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania, w tym: opis wariantów, uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia,
w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, a także racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, wraz
z uzasadnieniem ich wyboru. Jako wariant alternatywny dla ww. inwestycji nie może być rozpatrywana budowa farmy wiatrowej, gdyż jest to inne przedsięwzięcie wskazane w treści rozporządzenia Rady ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Z 2019 r., poz. 1839). Wariant powinien dotyczyć farmy fotowoltaicznej.
3. Określić przewidywane oddziaływanie analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej
i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia dostosowania do zmian klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
4. Przedstawić porównanie oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym oddziaływania na:
a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,
b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, a w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e) formy ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w tym na cele i przedmiot ochrony obszarów Natura 2000, oraz ciągłość łączących je korytarzy ekologicznych,
f) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a – e,
5. Przedstawić uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu
z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 7 ustawy ooś.
Natomiast pismem z dnia z dnia 3 grudnia 2021 r. znak: NZ.9022.4.78.2021.HW. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie ponownie poinformowała tut. Organ, że przedłożona informacja nadal nie rozwiązuje kwestii lokalizacji inwenterów oraz kontenerowych stacji transformatorowych NN/SN wraz z uzasadnieniem ich wyboru – względem zabudowy mieszkalnej (odległość należy podać w metrach).
W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 13 grudnia 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US wezwał inwestora o przedłożenie informacji wskazanych w ww. piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie.
Pismem z dnia 20 grudnia 2021 r. inwestor przesłał uzupełnienie ,,Raportu... " organowi prowadzącemu postępowanie główne oraz Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Opolu. Jednocześnie pismem z dnia 27 grudnia 2021 r. inwestor odniósł się do uwag wskazanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Nysie.
W związku z przedłożeniem uzupełnień pismem z dnia 3 stycznia 2022 r. znak: RR.6220.11.2020.US tut. organ przesłał je Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Nysie.
O wystąpieniu do ww. organu powiadomiono strony postępowania poprzez umieszczenie obwieszczenia z dnia 3 stycznia 2022 r. znak: RR.6220.11.2020.US na stronie BIP
i tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Konradów.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu postanowieniem z dnia 27 stycznia 2022 r. znak: WOOS.4221.87.2021.BB.2 uzgodnił inwestorowi warunki realizacji planowanego przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska, zgodnie z którymi:
1. Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
1) Transport elementów konstrukcyjnych, elementów infrastruktury i paneli fotowoltaicznych oraz wszelkie prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 600 – 2200,
2) W okresie od 15 lutego do 31 października wykopy, które będą miały pozostać otwarte przez noc (w godzinach od 1800 do 600) zabezpieczyć, przed przedostawaniem się do nich płazów, za pomocą ogrodzeń tymczasowych. Ogrodzenia wykonać z folii, brezentu, geotkaniny lub geowłókniny. Część nadziemna ogrodzenia powinna posiadać wysokość nie mniejszą niż 50 cm. Ogrodzenie wkopać w grunt na głębokość minimum 10 cm. Górna krawędź ogrodzenia zabezpieczającego powinna być odgięta w kierunku przeciwnym od grodzonego terenu pod kątem 45-90°, tworząc daszek (przewieszkę) o szerokości minimum 5 cm. Ogrodzenie wesprzeć na metalowych słupkach lub drewnianych palikach długości 80-120 cm i rozstawie 150-250 cm. W przypadku ogrodzeń wzdłuż obiektów liniowych zakończenie ogrodzenia powinno posiadać kształt litery „U” i powodować zawracanie przemieszczających się wzdłuż niego zwierząt.
3) Prace budowlane rozpocząć w okresie od 1 września do 19 marca, tj. przed okresem lęgowym gatunków ptaków krajobrazu otwartego. W przypadku kontynuowania prac budowlanych w okresie lęgowym od 20 marca do 1 sierpnia, przed rozpoczęciem każdego kolejnego ich etapu, w ramach nadzoru ornitologicznego sprawdzić planowany teren ich realizacji w zakresie występowania gniazd. W przypadku stwierdzenia lęgów w wykrytych gniazdach, wyłączyć z prac obszar w promieniu 150 m od tych gniazd.
4) Ogrodzenie farmy fotowoltaicznej wykonać z zachowaniem przerwy pomiędzy gruntem,
a krawędzią ogrodzenia min. 15 cm.
2. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o pozwoleniu na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
1) Przewidzieć panele fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej i całkowitej mocy wytwórczej do 10 MW.
2) Przewidzieć wolnostojącą konstrukcję pod panele fotowoltaiczne oparta na podporach wbijanych lub wkręcanych w podłoże.
3.Wyraził stanowisko, że Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, i których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy ooś ponieważ:
1) dane ujęte w Raporcie ooś na temat przedsięwzięcia oraz elementów przyrodniczych środowisko objętych zakresem przewidywanego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwalają w pełni ocenić jego oddziaływanie na środowisko,
2) z dokumentacji wynika, że brak jest przedsięwzięć, znajdujących się na terenie lub
w obszarze oddziaływania planowanej inwestycji, których eksploatacja może prowadzić do skumulowania oddziaływań z przedmiotowym przedsięwzięciem,
3) przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
Dodatkowo Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wyraził stanowisko, że nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania oraz, że inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu uzgodnił inwestorowi warunki realizacji przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska w wariancie zaproponowanym przez inwestora.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie opinią z dnia 4 lutego 2022 r. znak: NZ.9022.4.78.2021.HW zaopiniował pozytywnie realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.
W związku ze składaniem wyjaśnień oraz uzupełnień do Raportu (…) oraz mając na uwadze zapis art. art. 79 ustawy ooś obwieszczeniem z dnia 20 września 2021 r. znak: RR.6220.11.2020.US ponownie podano do publicznej wiadomości informację,
o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Zabudowa systemów fotowoltaicznych o mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 636/3 oraz 632 w miejscowości Konradów”, zaliczonego do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Informację jak wyżej podano do publicznej wiadomości na okres 30 dni, od dnia ogłoszenia obwieszczenia. Obwieszczenie zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń urzędu oraz na tablicy ogłoszeń w miejscowości Konradów. Obwieszczeniem tym poinformowano o możliwości uzyskania informacji w przedmiotowej sprawie, a także o możliwości składania uwagi wniosków, podając jednocześnie miejsce i termin ich składania, ze wskazaniem, że wnioski złożone po upływie terminu określonego
w obwieszczeniu, pozostawia się bez rozpatrzenia. We wskazanym terminie uwag do przedmiotowej sprawy nie zgłoszono.
Planowana inwestycja realizowana będzie w województwie opolskim, powiat nyski, gmina Głuchołazy, na terenie działek nr 636/3 i 632 w obrębie Konradów. Łączna powierzchnia działek wynosi ok. 6,33 ha, natomiast planowana inwestycja zajmie ok. 5,0 ha. Z zabudowy wyłączone zostaną grunty klasy RIIIb, położone w zachodniej części działek.
Obszar planowanej inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Obecnie obszar inwestycji stanowią pola uprawne. Teren ten jest niezabudowany
i niezamieszkały. Działki objęte zakresem przedsięwzięcia otoczone są terenami rolnymi. Na północ od terenu inwestycyjnego przebiegają tory kolejowe. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa miejscowości Konradów zlokalizowana jest w odległości ok. 19 m
w kierunku zachodnim.
W ramach przedsięwzięcia na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne o całkowitej mocy wytwórczej do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). Zrealizowana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca m.in. wewnętrzna droga techniczna, przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.
W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące elementy:
- panele fotowoltaiczne o łącznej mocy wytwórczej do 10 MW,
- wolnostojąca konstrukcja nośna do instalacji paneli,
- falowniki (inwentery) przekształcające energię prądu stałego na energie prądu zmiennego, o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej,
- kontenerowe stacje transformatorowe NN/SN,
- podziemna kablowa sieć elektroenergetyczna niskiego napięcia, łącząca poszczególne elementy elektrowni fotowoltaicznej,
- podziemna kablowa sieć telekomunikacyjna, łącząca poszczególne elementy elektrowni fotowoltaicznej,
- przyłącza do sieci dystrybucyjnej SN na podstawie wydanych warunków przyłączenia lub przyłącze WN,
- stacja elektroenergetyczna PGO (Główny Punkt Odbiorczy) w zależności od potrzeb,
- system telekomunikacji optyczny lub radiowy,
- wewnętrzna droga techniczna o nawierzchni utwardzonej,
- ogrodzenie terenu objętego inwestycją mające na celu ochronę mienia oraz zabezpieczeniem przed dostępem osób trzecich lub zwierząt.
Panele fotowoltaiczne mają na celu dokonywanie konwersji energii promieniowania słonecznego na energie elektryczną i odprowadzanie wytworzonej energii, poprzez stację transformatorową, do sieci operatora. Planuje się zastosowanie modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy wytwórczej do 10 MW. Przewiduje się zastosowanie paneli pokrytych powłoką antyrefleksyjną, co zwiększy absorpcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiegnie niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli tzw. olśnieniu. Panele zostaną zamontowane na stalowych konstrukcjach (podporach) posadowionych bezpośrednio w gruncie na głębokość ok 1 m. W przypadku niekorzystnych warunków gruntowych przewiduje się wykonanie betonowego fundamentu dla każdego słupa. Maksymalna wysokość konstrukcji wynosić będzie ok. 4 m. Panele fotowoltaiczne połączone zostaną ze sobą za pomocą kabli energetycznych i teletechnicznych. Energia elektryczna z paneli fotowoltaicznych,
w postaci prądu stałego, przesyłana będzie do inwenterów, które przekształcają ją
w energie elektryczną o napięciu przemiennym. Z inwenterów energia elektryczna będzie przekazywana do transformatorów NN/SN. Przewiduje się do 10 transformatorów
o mocy 1 MW lub do 5 transformatorów o mocy 2 MW lub 3 transformatorów o mocy do 4 MW. Właściwa ilość, lokalizacja i rodzaj stacji transformatorowych zostaną ustalone na etapie wykonania projektu budowlanego. Opcjonalnie przewiduje się także możliwość wybudowania głównego punktu odbioru (GPO) 15/110 kV, który odpowiedzialny będzie za transformację energii elektrycznej o wartości 15 kV do wartości 110 kV w celu wprowadzenia jej do systemu elektroenergetycznego. Zajmie on powierzchnię do ok. 60 arów. Głównymi elementami GPO są:
- rozdzielnia SN z wyłącznikami i automatyką zabezpieczeniową,
- transformator 15/110 kV,
- rozdzielnia 110 kV z wyłącznikami i automatyką zabezpieczeniową.
Na terenie inwestycji jest planowana droga techniczna, wykonana z kruszywa budowlanego (np. tłuczeń, kamień, żwir itp.). Teren elektrowni zostanie ogrodzony ogrodzeniem bez podmurówki, wykonanym z ocynkowanej siatki o wysokości do 2,5 m, o konstrukcji umożliwiającej migrację drobnych zwierząt. Wyprodukowana energia odprowadzana będzie do sieci dystrybucyjnej przyłączem elektroenergetycznym na podstawie wydanych warunków przyłączenia.
Planowana farma nie wymaga stałej obsługi, będzie monitorowana i zarządzana zdalnie. Czynności obsługowe i serwisowe, wymagające udziału człowieka, będą wykonywane sporadycznie.
Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie realizacji.
Realizacja planowanego przedsięwzięcia wiązać się będzie z oddziaływaniem na jakość powietrza atmosferycznego. Źródłami emisji zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza będą: praca silników spalinowych sprzętu budowlanego i transportowego obsługującego budowę oraz prace wykończeniowe z wykorzystaniem materiałów sypkich i pylistych. Oddziaływanie to będzie miało charakter miejscowy, krótkotrwały i ustanie
z chwilą zakończenia budowy.
Na etapie budowy przewiduje się wzrost oddziaływania akustycznego. Emisja hałasu będzie spowodowana pracą sprzętu budowlanego i transportowego oraz wykonywaniem prac montażowych. W trakcie prac budowlanych i montażowych będzie wykorzystywany ciężki sprzęt oraz ręczny sprzęt budowlany. Uciążliwość związana z emisja hałasu wystąpi wyłącznie w porze dnia oraz będzie miała ograniczony i krótkotrwały charakter.
W wyniku realizacji inwestycji generowane będą odpady, głównie inne niż niebezpieczne, będące efektem prowadzonych prac budowlano-montażowych, tj. odpady betonu i gruz betonowy z rozbiórek i remontów (17 01 01) – ok. 2,0 Mg, gleba i ziemia, w tym kamienie (17 05 04) – ok. 100,0 Mg, mieszaniny metali (17 04 07) – ok. 1,0 Mg, kable inne niż wymienione w 17 04 10 (17 04 11) – ok. 0,2 Mg, zmieszane odpady
z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 (17 09 04) – ok. 3,0 Mg. Na etapie realizacji przedsięwzięcia podmiotem odpowiedzialnym za prawidłowe gospodarowanie odpadami, w tym za przekazanie ich jednostkom uprawnionym do gospodarowania odpadami, będzie wykonawca robót budowlanych.
Na etapie budowy przewiduje się zużycie wody do celów socjalno-bytowych pracowników w ilości ok. 200 m3 oraz wytworzenie ścieków bytowych, które będą zbierane w szczelnych zbiornikach, stanowiących wyposażenie kabin sanitarnych
i odbierane przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, posiadające odpowiednie zezwolenia.
Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie eksploatacji.
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia jedynym czynnikiem wpływającym na stan powietrza atmosferycznego wokół obiektu będzie okazjonalny ruch komunikacyjny związany z dojazdem pojazdów do obiektu w ramach okresowej kontroli oraz prac serwisowych lub napraw. Eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie źródłem zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza.
Eksploatacja farmy fotowoltaicznej wiąże się z emisją hałasu, którego głównym źródłem będzie maksymalnie 10 kontenerowych stacji transformatorowych,
o poziomie mocy akustycznej każdej z nich nie większym niż 70 dB, rozmieszczonych równomiernie w obrębie działek inwestycyjnych oraz zespół obiektów i urządzeń wchodzących w skład GPO o poziomie mocy akustycznej nie większym niż 86 dB.
Tereny najbliższej zabudowy miejscowości Konradów, położone po zachodniej stronie terenu inwestycji, nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Najbliższy budynek mieszkalny położony jest
w odległości ok. 19 m na zachód od miejsca inwestycji. W przedstawionej analizie akustycznej tereny te zostały przedstawione jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.
Na podstawie wykonanych obliczeń propagacji hałasu w środowisku
z uwzględnieniem wszystkich źródeł hałasu stwierdzono, że eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniająca założenia przyjęte w Raporcie (…), dotyczące poziomu mocy akustycznej projektowanych źródeł i ich czasu pracy, nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach chronionych akustycznie, ani w porze dziennej, ani w porze nocnej.
W okresie funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia na będą powstawały ścieki bytowe. Przedsięwzięcie nie wymaga budowy zaplecza socjalnego oraz infrastruktury wodnokanalizacyjnej (brak poboru wody i odprowadzania ścieków), gdyż okres eksploatacji nie będzie wymagał stałego pobytu pracowników. Zgodnie z Raportem (…) panele fotowoltaiczne nie wymagają czyszczenia, ponieważ usuwanie kurzu, pyłu i resztek organicznych będzie następowało samoczynnie, wraz z opadami atmosferycznymi. Wody opadowe i roztopowe będą spływać po powierzchni paneli fotowoltaicznych, a następnie będą wsiąkać w grunt w ich bezpośrednim sąsiedztwie.
Podczas eksploatacji elektrowni fotowoltaicznej powstawać będą niewielkie ilości odpadów, związanych z utrzymaniem instalacji, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych. Za zagospodarowanie powstających odpadów odpowiedzialna będzie firma zajmująca się serwisowaniem farmy, której inwestor powierzy prowadzenie okresowych przeglądów i konserwacji urządzeń. Nie przewiduje się możliwości uprzedniego gromadzenia wytworzonych odpadów na terenie farmy, dlatego będą one każdorazowo zbierane i wywożone przez obsługę serwisową.
Przewidywane oddziaływanie przedsięwzięcia na etapie likwidacji.
Na etapie likwidacji przedsięwzięcia źródłami emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego będą: prace związane z demontażem konstrukcji, maszyny
i urządzenia wykonujące prace rozbiórkowe oraz pojazdy transportujące odpady. Oddziaływanie to wystąpi w najbliższym otoczeniu wykonywanych robót rozbiórkowych, będzie miało charakter czasowy i nie spowoduje trwałych zmian
w środowisku.
Podczas likwidacji elektrowni fotowoltaicznej wystąpi emisja hałasu w związku
z prowadzeniem prac rozbiórkowych oraz ruchem samochodów obsługujących inwestycję (wywóz zdemontowanych elementów, odpadów, itp.). Lokalizacja źródeł dźwięku będzie zmienna w czasie prac. Emisja hałasu będzie krótkotrwała, ograniczona do czasu trwania prac rozbiórkowych i nie wpłynie w sposób znaczący na zdrowie ludzi oraz klimat akustyczny najbliższych terenów podlegających ochronie akustycznej.
Na etapie likwidacji przewiduje się zużycie wody na cele socjalno-bytowe pracowników biorących udział w pracach rozbiórkowych i powstanie ścieków bytowych w szacunkowej ilości ok. 0,9 m3/dobę. Ścieki te zbierane będą w szczelnych zbiornikach, stanowiących wyposażenie kabin sanitarnych i odbierane przez specjalistyczne firmy zewnętrzne, posiadające odpowiednie zezwolenia.
Likwidacja elektrowni fotowoltaicznej wiąże się z powstawaniem odpadów. Największy udział w ogólnej ilości odpadów będą mieć odpady pochodzące
z demontażu konstrukcji wsporczej i paneli tj. zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 (16 02 14), odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek
i remontów (17 01 01), żelazo i stal (17 04 01), kable inne niż wymienione w 17 04 10 (17 04 11). Wytwórcą odpadów będzie firma, której inwestor powierzy prowadzenie prac rozbiórkowych. Odpady na terenie obiektu będą gromadzone
w wyznaczonym miejscu na obszarze działek objętych zakresem przedsięwzięcia
a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom do ich zagospodarowania.
Przedsięwzięcie realizowane jest poza granicami form ochrony przyrody,
o których mowa w art. 6 pkt 1-4, 6-9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Z 2021 r., poz. 1098), a zatem nie będzie naruszać obowiązujących w stosunku do nich zakazów.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami projektowanych form ochrony przyrody oraz poza obszarami planowanych powiększeń form ochrony przyrody już istniejących, a wyznaczonych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego.
Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana poza granicami oraz poza bezpośrednim sąsiedztwem opolskich obszarów Natura 2000, a tym samym poza siedliskami przyrodniczymi oraz poza stanowiskami gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których je wyznaczono.
Planowana farma zlokalizowana jest w granicy otuliny parku Krajobrazowego Góry Opawskie. Zgodnie z panem ochrony parku Krajobrazowego „Góry Opawskie” (uchwała Nr XLII/492/2014 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony Parku Krajobrazowego „Góry Opawskie” – Dz. Urz. Woj. Op. z 2014 r. poz. 1519) inwestycja zlokalizowana jest
w strefie BKVI – strefa ochrony ekspozycji na obszar Parku. Dla strefy tej nie ustalono zakresu prac związanych z ochroną przyrody i kształtowaniem krajobrazu, określono jedynie ustalenia do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (§ 15 ww. uchwały). Z uwagi na fakt, że niniejsze postępowanie nie dotyczy zmian bądź tworzenia nowych studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ustalenia te nie mogą być brane pod uwagę. Nie mniej jednak w Raporcie (…) przeprowadzona analizę oddziaływania na krajobraz. Inwestycja zlokalizowana jest
w obszarze o szczególnie wysokich walorach fizjonomicznych krajobrazu wskazanych w opracowaniu pn.: Waloryzacja krajobrazu naturalnego województwa opolskiego wraz z programem czynnej i biernej ochrony (K. Badora i K. Badora 2006). Przeprowadzona analiza wykazała, że planowana inwestycja nie będzie kolidowała z dużą liczbą panoram i planów widokowych. Jak wynika z oceny lokalne ukształtowanie terenu, w szczególności istniejące zadrzewienia będą w znacznym stopniu przesłaniać teren elektrowni. Farma będzie wyraźnie oddalona od potencjalnych obserwatorów, Widoczność farmy będzie ograniczona przez lokalne ukształtowanie i zagospodarowanie terenu w obrębie panoram, w których inwestycja będzie widoczna. Planowana farma nie będzie kolidowała z najcenniejszymi planami
i panoramami obserwowanymi z dostępnych punktów widokowych. Wykonana ocena wykazała, że realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na środowisko.
Jak wynika z przedłożonych dokumentów w granicach planowanego przedsięwzięcia oraz w zasięgu jego oddziaływania nie występują rośliny chronione na podstawie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r.
w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. Z 2014 r., poz. 1409) oraz grzyby
i porosty wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. Z 2014 r., poz. 1408). Na terenie inwestycji nie występują siedliska przyrodnicze mające znaczenie dla Wspólnoty.
Teren inwestycji stanowi potencjalne siedlisko: ropuchy szarej, żaby trawnej oraz jaszczurki zwinki. Z analizy siedliskowej wynika, że obszar planowanej farmy stanowi potencjalne siedlisko licznych i bardzo licznych w kraju ptaków krajobrazu rolniczego. Stąd realizacja inwestycji może wiązać się z negatywnym oddziaływaniem na bytujące na tym obszarze zwierzęta. W związku z powyższym,
w celu ograniczenia negatywnego wpływu inwestycji na faunę, w pkt 2.2 -.2.4 określono warunki realizacji inwestycji.
Projektowana farma pozostaje bez wpływu na korytarze ekologiczne, gdyż zlokalizowana jest poza zasięgiem korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Opolskiego oraz poza korytarzami ekologicznymi wybaczonymi przez Instytut Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży w 2011 r. we współpracy z Pracownią na rzecz Wszystkich Istot.
Analizowane przedsięwzięcie położone jest w zasięgu jednolitej części wód podziemnych o kodzie PLGW6000127 oraz w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych: PLRW600041176449 o nazwie Prudnik od źródła do Złotego Potoku i statusie określonym jako naturalna część wód. Realizacja inwestycji nie wpłynie negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 59, art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U.
z 2020 r., poz. 310 ze zm.) ustanowionych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).
Planowana inwestycja nie będzie zaliczała się do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się
w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138).
Przedsięwzięcie, z uwagi na jego lokalizację nie jest zagrożone wystąpieniem powodzi oraz nie jest zagrożone ruchami masowymi ziemi.
Jak wynika z przedłożonej do wniosku dokumentacji, w związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia inwestor przewidział do zastosowania rozwiązania techniczne i technologiczne mające na celu adaptację przedmiotowej inwestycji do zmian klimatu. Moduły będą wykonane z materiałów odpornych na ekstremalne zmiany temperatury, a konstrukcja zostanie posadowiona w gruncie w sposób umożliwiający jej przemieszczenie się w przypadku ekstremalnych wiatrów, opadów oraz burz. Realizacja inwestycji będzie miała dalekosiężny i długookresowy wpływ na klimat, poprzez obniżenie zapotrzebowania na energię pochodzącą ze źródeł konwencjonalnych i zmniejszenie wydobycia nieodnawialnych surowców energetycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnych form wytwarzania energii
w procesach spalania paliw, energetyka słoneczna nie powoduje emisji zanieczyszczeń do atmosfery, przyczyniając się do ochrony powietrza i klimatu.
Zgodnie z danymi zawartymi w Raporcie (…), brak jest innych przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizacje przedmiotowego przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia.
Mając na uwadze charakter projektowanej inwestycji, stwierdzono, że nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Ze względu na lokalizacje przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływania w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia) inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Biorąc powyższe pod uwagę, uwzględniając łącznie uwarunkowania, w tym zakres planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie, charakter i skalę oraz uzgodnienia i opinie organów opiniujących i uzgadniających tutejszy organ uznał, że realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie źródłem znaczących oddziaływań na środowisko,
i orzekł o wydaniu niniejszej decyzji dla przedsięwzięcia w wariancie zaproponowanym przez inwestora.
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Głuchołaz, które należy wnieść
w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzje.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna
i prawomocna.
Otrzymują:
- Gospodarka Solarna Sp. z o.o., ul. 3 Maja 9, 48-250 Głogówek za pośrednictwem pełnomocnika: Pan Olaf Korgel
- Strony postępowania w formie obwieszczenia
- Aa (RR – US)
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, ul. Firmowa 1, 45-589 Opole
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Nysie, ul. Żeromskiego 7/9, 48-304Nysa
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu, ul. Odrowążów 2, 45-089 Opole
Głuchołazy, 2022-04-27
RR.6220.11.2020.US
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko(Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.)
Planowana inwestycja realizowana będzie w województwie opolskim, powiat nyski, gmina Głuchołazy, na terenie działek nr 636/3 i 632 w obrębie Konradów. Łączna powierzchnia działek wynosi ok. 6,33 ha, natomiast planowana inwestycja zajmie ok. 5,0 ha. Z zabudowy wyłączone zostaną grunty klasy RIIIb, położone w zachodniej części działek.
Obszar planowanej inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Obecnie obszar inwestycji stanowią pola uprawne. Teren ten jest niezabudowany
i niezamieszkały. Działki objęte zakresem przedsięwzięcia otoczone są terenami rolnymi. Na północ od terenu inwestycyjnego przebiegają tory kolejowe. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa miejscowości Konradów zlokalizowana jest w odległości ok. 19 m
w kierunku zachodnim.
W ramach przedsięwzięcia na przedmiotowym obszarze zlokalizowane zostaną systemy fotowoltaiczne o całkowitej mowy wytwórczej do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, pozwalające na wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniw fotowoltaicznych z odnawialnych źródeł energii (energia słoneczna). Zrealizowana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca m.in. wewnętrzna droga techniczna, przyłącza do sieci energetycznej, pasy zieleni izolacyjnej, ogrodzenie terenu itp.
W ramach realizacji przedsięwzięcia zostaną wykonane następujące elementy:
- panele fotowoltaiczne o łącznej mocy wytwórczej do 10 MW,
- wolnostojąca konstrukcja nośna do instalacji paneli,
- falowniki (inwentery) przekształcające energię prądu stałego na energie prądu zmiennego, o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej,
- kontenerowe stacje transformatorowe NN/SN,
- podziemna kablowa sieć elektroenergetyczna niskiego napięcia, łącząca poszczególne elementy elektrowni fotowoltaicznej,
- podziemna kablowa sieć telekomunikacyjna, łącząca poszczególne elementy elektrowni fotowoltaicznej,
- przyłącza do sieci dystrybucyjnej SN na [postawie wydanych warunków przyłączenia lub przyłącze WN,
- stacja elektroenergetyczna PGO (Główny Punkt Odbiorczy) w zależności od potrzeb,
- system telekomunikacji optyczny lub radiowy,
- wewnętrzna droga techniczna o nawierzchni utwardzonej,
- ogrodzenie terenu objętego inwestycją mające na celu ochronę mienia oraz zabezpieczeniem przed dostępem osób trzecich lub zwierząt.
Panele fotowoltaiczne mają na celu dokonywanie konwersji energii promieniowania słonecznego na energie elektryczną i odprowadzanie wytworzonej energii, poprzez stację transformatorową, do sieci operatora. Planuje się zastosowanie modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy wytwórczej do 10 MW. Przewiduje się zastosowanie paneli pokrytych powłoką antyrefleksyjną, co zwiększy absorpcję energii promieniowania słonecznego oraz zapobiegnie niepożądanemu efektowi odbicia światła od powierzchni paneli tzw. olśnieniu. Panele zostaną zamontowane na stalowych konstrukcjach (podporach) posadowionych bezpośrednio w gruncie na głębokość ok 1 m. W przypadku niekorzystnych warunków gruntowych przewiduje się wykonanie betonowego fundamentu dla każdego słupa. Maksymalna wysokość konstrukcji wynosić będzie ok. 4 m. Panele fotowoltaiczne połączone zostaną ze sobą za pomocą kabli energetycznych i teletechnicznych. Energia elektryczna z paneli fotowoltaicznych,
w postaci prądu stałego, przesyłana będzie do inwenterów, które przekształcają ją
w energie elektryczną o napięciu przemiennym. Z inwenterów energia elektryczna będzie przekazywana do transformatorów NN/SN. Przewiduje się do 10 transformatorów
o mocy 1 MW lub do 5 transformatorów o mocy 2 MW lub 3 transformatorów o mocy do 4 MW. Właściwa ilość, lokalizacja i rodzaj stacji transformatorowych zostaną ustalone na etapie wykonania projektu budowlanego. Opcjonalnie przewiduje się także możliwość wybudowania głównego punktu odbioru (GPO) 15/110 kV, który odpowiedzialny będzie za transformację energii elektrycznej o wartości 15 kV do wartości 110 kV w celu wprowadzenia jej do systemu elektroenergetycznego. Zajmie on powierzchnię do ok. 60 arów. Głównymi elementami GPO są:
- rozdzielnia SN z wyłącznikami i automatyką zabezpieczeniową,
- transformator 15/110 kV,
- rozdzielnia 110 kV z wyłącznikami i automatyką zabezpieczeniową.
Na terenie inwestycji jest planowana droga techniczna, wykonana z kruszywa budowlanego (np. tłuczeń, kamień, żwir itp.). Teren elektrowni zostanie ogrodzony ogrodzeniem bez podmurówki, wykonanym z ocynkowanej siatki o wysokości do 2,5 m, o konstrukcji umożliwiającej migrację drobnych zwierząt. Wyprodukowana energia odprowadzana będzie do sieci dystrybucyjnej przyłączem elektroenergetycznym na podstawie wydanych warunków przyłączenia.
Planowana farma nie wymaga stałej obsługi, będzie monitorowana i zarządzana zdalnie. Czynności obsługowe i serwisowe, wymagające udziału człowieka, będą wykonywane sporadycznie.