Protokół nr 19 Komisja Skarg, Wniosków i Petycji 15.09.2021
Protokół Nr 19/21
z posiedzenia członków Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, które odbyło się w dniu 15 września 2021 r. o godz. 10.00 w trybie art. 15 zzx ust.1 i 2 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Czas trwania komisji od godz. 10.00 do 10.30
Temat posiedzenia:
- Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia komisji.
- Rozpatrzenie skarg, wniosków i petycji.
- Zakończenie posiedzenia.
Ad.1
Otwarcia spotkania dokonał Przewodniczący Komisji Pan Paweł Szpak. Przywitał członków komisji i stwierdził quorum.
Ad.2
Przewodniczący Komisji Pan Paweł Szpak przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji? Za przyjęciem jednogłośnie głosowało 4 radnych.
Ad.3
Komisja zaopiniowała Skargi:
1. skarga Pana w sprawie opłat za odpady komunalne z dnia 19.07.2021 r.
W wyniku dyskusji Komisja podjęła wniosek: skarga bezzasadna.
Przewodniczący Komisji Pan Paweł Szpak przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za wnioskiem, że skarga jest bezzasadna? Za jednogłośnie głosowało 4 radnych.
Uzasadnienie:
Ponowna skarga na działalność Burmistrza dotycząca opłat za odpady komunalne, została przekazana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Głuchołazach, Komisja na posiedzeniu w dniu 15 września 2021 roku w toku postępowania zapoznała się z dokumentacją i zasadnością w/w skargi. Po szczegółowym przeanalizowaniu skargi, nie stwierdzono nowych okoliczności w sprawie, a zawarte informacje były już przedmiotem postępowań przez Radę Miejską w Głuchołazach kilkakrotnie na przestrzeni ostatnich lat. Skarga była również przedmiotem postępowania innych organów i instytucji, które nie dopatrzyły się znamion przestępstwa ani naruszenia prawa.
Wobec powyższego Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uznaje skargę za bezzasadną i podtrzymuje stanowisko, które zostało zawarte w Uchwale Nr XXVII/276/17 Rady Miejskiej w Głuchołazach z dnia 25 stycznia 2017 r. w sprawie skargi na działalność Burmistrza Głuchołaz.
2. skarga Pana w sprawie uniemożliwienia dostępu do Urzędu Miejskiego, z dnia 18.06.2021 r.
W wyniku dyskusji Komisja podjęła wniosek: przekazanie skargi wg właściwości.
Przewodniczący Komisji Pan Paweł Szpak przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za przekazaniem skargi wg właściwości? Za jednogłośnie głosowało 4 radnych.
Uzasadnienie:
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji – postanawia, że Skargę z dnia 18 czerwca 2021 r. dotyczącą pracownika Straży Miejskiej w Głuchołazach, przekazuje się według właściwości do Burmistrza Głuchołaz, który jest organem właściwym do jej rozpatrzenia.
Komisja zaopiniowała wniosek:
3. wniosek w sprawie sposobu odbierania odpadów zielonych mieszkańców ul. Lompy, z dnia 11.08.2021 r.
W wyniku dyskusji Komisja zaopiniowała, że: wniosku nie uwzględnia się.
Przewodniczący Komisji Pan Paweł Szpak przechodzimy do głosowania. Kto z Państwa jest za nie uwzględnieniem wniosku? Za jednogłośnie głosowało 4 radnych.
Uzasadnienie:
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji postanawia odmówić uwzględnienia wniosku, Radni Rady Miejskiej w Głuchołazach podjęli Uchwałę Nr XXXI/300/21 z dnia 24 lutego 2021 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Głuchołazy. W celu obniżenia kosztów systemu wprowadzono następujące zmiany:
- zrezygnowano z wyposażenia nieruchomości jednorodzinnych w pojemniki na szkło, papier i tekturę oraz metale i tworzywa sztuczne i zastąpiono je workami
- zrezygnowano z odbioru odpadów zielonych bezpośrednio z terenu nieruchomości,
- nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne nie zostały objęte systemem,
-zmniejszono częstotliwość odbioru bioodpadów z zabudowy jednorodzinnej w okresie od listopada do marca.
Po wejściu w życie ww. zmian ogłoszono w dniu 19.03.2021 r. ponowny drugi przetarg. Wprowadzone zmiany funkcjonowania systemu przyniosły oczekiwany efekt, tj. znaczące obniżenie oferty w ponownym przetargu. Na podstawie najlepszej oferty z II-go przetargu została ustalona opłata 26 zł/mieszkańca/m-c (w przypadku zadeklarowania kompostownika) i 27 zł/mieszkańca/m-c (bez kompostownika).
W związku z rezygnacją z odbioru odpadów zielonych bezpośrednio z terenu nieruchomości, zapewniono mieszkańcom dwa sposoby zagospodarowania ww. odpadów:
- zagospodarowanie ich na terenie nieruchomości przy pomocy indywidualnych kompostowników,
- dostarczenie ich do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK).
W odniesieniu do deklaracji mieszkańców ul. Lompy woli ponoszenia dodatkowej opłaty za zorganizowanie odbioru odpadów zielonych (skoszonej trawy, chwastów, gałęzi i opadłych liści) bezpośrednio z terenu nieruchomości, informujemy, że ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie daje możliwości różnicowania ceny w zależności od tego czy właściciel nieruchomości posiada lub nie posiada terenów zielonych. Tak, więc ewentualna zmiana wprowadzonego systemu, tj. odbieranie odpadów zielonych bezpośrednio z terenu nieruchomości, musiałaby objąć wszystkie nieruchomości zamieszkałe, a tym samym podnieść stawkę opłaty za odbiór odpadów, którą płaciliby wszyscy mieszkańcy, także ci, którzy nie produkują takich odpadów (np. mieszkający we wspólnotach). Poprzez wyższą stawkę mieszkańcy finansowaliby odbiór odpadów zielonych z tych nieruchomości, gdzie takie odpady są produkowane.
Wnioskowana przez Państwa zmiana systemu odbioru odpadów polegająca na odbiorze odpadów zielonych bezpośrednio z nieruchomości wymaga zmiany ww. uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Głuchołazy należy jednak mieć świadomość, że koszty obsługi systemu odbioru odpadów wzrosną i będą je pokrywali także ci mieszkańcy, którzy nie produkują takich odpadów. Ze względu na rozstrzygnięty przetarg na odbiór odpadów obowiązujący do czerwca 2022 r. ewentualna zmian systemu, przy powyższych uwarunkowaniach, powinna (mogłaby) wejść w życie po zakończeniu obecnej umowy na odbiór odpadów z terenu gminy.
Mieszkańcy ul. Lompy, tak jak wskazali we wniosku, są skłonni ponosić dodatkowe koszty za odbiór odpadów zielonych. Natomiast jak wskazano powyżej nie można zgodnie z
obowiązującymi uregulowaniami zróżnicować opłat wnoszonych przez mieszkańców do budżetu gminy. W związku, z powyższym mieszkańcy ul. Lompy takie dodatkowe koszty wywozu mogą ponosić poprzez zlecenie wybranej przez siebie firmie transportowej swoich odpadów zielonych do PSZOK-u, co nie wymaga zmiany wprowadzonego systemu odbioru odpadów przez gminę.
Kwestię palenia na prywatnych posesjach odpadów zielonych (definiowanych przez ustawę o odpadach jako pozostałości roślinne, m.in. liście i gałązki) reguluje ww. ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. z późniejszymi jej zmianami. Ustawodawca umożliwił spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, ale uwarunkował to tym, że nie są one objęte obowiązkiem selektywnego zbierania (art. 31 pkt. 7). Zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Środowiska oraz Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Głuchołazy obowiązuje selektywne zbieranie odpadów, co w praktyce oznacza, że liści i gałęzi na terenie nieruchomości spalać nie wolno. W związku z powyższym Komisja Skarg, Wniosków i Petycji postanawia nie uwzględnić wniosku mieszkańców Lompy.
W opiniowaniu skarg i wniosku w dyskusji udział wzięli wszyscy członkowie Komisji.
Ad.4
Na tym zakończono posiedzenie członków komisji. Przebieg posiedzenia zapisano na nośniku elektronicznym, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczył:
Paweł Szpak
Protokołował:
Krzysztof Śreniawa