Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół nr 26-21 Komisja Rewizyjna 05.05.2021

Protokół Nr 26/21

 

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej, które odbyło się w dniu 05 maja 2021 roku w trybie art. 15 zzx ust.1 i 2 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.

Czas trwania komisji od godziny 9.00 do 11.30.

 

Temat posiedzenia:

1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.

2. Zapoznanie się z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu               
    nt. opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2020 rok.

3. Opracowanie przez komisję opinii wraz z uzasadnieniem do sprawozdania rocznego

z wykonania budżetu gminy Głuchołazy za 2020 rok.

4. Zapoznanie się i opracowanie opinii w sprawie sprawozdań finansowych za rok 2020 Gminy Głuchołazy.

5. Podjęcie uchwały w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz

oraz jego uzasadnienie.

 6. Sprawy bieżące i wolne wnioski.

 7. Zakończenia posiedzenia.

 

  1.  

Otwarcia posiedzenia komisji w trybie art. 15 zzx ust.1 i 2 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, dokonał Przewodniczący komisji Ryszard Udziela. Przywitał członków komisji oraz Skarbnika Miasta Pana Sławomira Deko uczestniczących w posiedzeniu  komisji. Na podstawie komunikacji online głosowo-wizyjnej z członkami komisji Przewodniczący stwierdził quorum do przeprowadzenia prawomocnego posiedzenia (lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Przewodniczący komisji przedstawił porządek posiedzenia, który radni przyjęli jednogłośnie.


W posiedzeniu komisji uczestniczyli:

1. Przewodniczący komisji – Ryszard Udziela

2. Z-ca Przewodniczącego komisji – Stanisław Szul

3. Członek komisji – Szymon Biliński

4. Członek komisji -Jan Chaszczewicz

5. Członek komisji -Michał Koszut

6. Członek komisji -Adam Łabaza

7. Członek komisji -Mieczysław Skupień

8. Skarbnik Miasta -Sławomir Deko

 

  1.  

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela odczytał Uchwałę nr z dnia 124/2021 z dnia 16 kwietnia 2021 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 r. (opinia stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela - Czy mają Państwo uwagi do opinii? Nie widzę. Przechodzimy do omówienia kolejnego punktu naszego posiedzenia.

 

  1.  

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – komisja na posiedzeniach w dniach 20.04.2021 r. oraz 05.05.2021 r. analizowała sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 rok, sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego: Centrum Kultury w Głuchołazach oraz informację o stanie mienia komunalnego za 2020 rok.
Komisja Rewizyjna w 2020 roku przeprowadziła 7 kontroli związanych z realizacją budżetu Gminy. W opinii zwrócimy uwagę również na zmiany do budżetu Gminy, które były dokonywane w trakcie roku obrachunkowego.

Uzasadnienie opinii sporządzimy na podstawie następujących zagadnień:

1. Wykonanie planu dochodów budżetowych Gminy.

2. Wykonanie planu wydatków budżetowych Gminy.

3. Przychody, rozchody i zobowiązania finansowe Gminy.

4. Dokonywanie zmian w budżecie Gminy.

5. Przestrzeganie zasad gospodarki finansowej Gminy.

6. Informacji o stanie mienia komunalnego.

7. Sprawozdanie finansowe składające się z: bilansu z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy oraz zbiorczego bilansu jednostek budżetowych Gminy Głuchołazy wraz z rachunkiem strat i zysków orazzestawienie zmian w funduszu jednostki oraz informacją dodatkową.

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – Rada Miejska w 2020 rok podjęła 11 uchwał zmieniających budżet. Burmistrz Głuchołaz dokonał zmian w budżecie Gminy wydając 44 zarządzenia.

Mamy pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, co do wykonania budżetu Gminy za 2020 rok, która świadczy o rzetelności wykonania budżetu.

Komisja zapoznała się również ze Sprawozdaniami finansowymi składającymi się z: bilansu z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy oraz zbiorczego bilansu jednostek budżetowych Gminy Głuchołazy wraz z rachunkiem strat i zysków orazzestawieniem zmian w funduszu jednostki oraz informacją dodatkową.

Rozwinęła się dyskusja na temat sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 r., w której udział wzięli: radny R. Udziela, radny M. Koszut, radny A. Łabaza, Skarbnik Miasta Sławomir Deko.

               Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – proszę Państwa, przystępujemy zatem do sporządzenia opinii. Po jej sporządzeniu Przewodniczący komisji odczytał opinię radnym.

 

OPINIA

Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Głuchołazach

z dnia 5 maja 2021 r.

w sprawie wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 r.

 

Komisja Rewizyjna na posiedzeniach, które odbyły się w dniach 20.04.2021r. oraz 05.05.2021 r. przeprowadziła kontrolę z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 rok.

Na podstawie przeprowadzonej kontroli, opierając się o przedstawione przez Burmistrza Głuchołaz sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu gminy za 2020 r. Komisja stwierdza, że realizacja budżetu gminy za 2020 r. przebiegała prawidłowo i była zgodna z obowiązującą klasyfikacją budżetową.

Dane zawarte w części opisowej zgodne są ze sprawozdaniami Rb-27S, Rb-28S, Rb-NDS, Rb-PDP, Rb-ST, Rb-UZ, Rb-N, Rb-Z i RB-27ZZ oraz Rb-50.

Przy podejmowaniu decyzji w sprawie oceny wykonania budżetu Gminy Głuchołazy,        Komisja Rewizyjna wzięła pod uwagę stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu wyrażone w uchwale nr 124/2021 z dnia 16 kwietnia 2021 r .w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 r.

Podstawą do wypracowania stanowiska Komisji były również kontrole problemowe, jakie Komisja Rewizyjna przeprowadziła w 2020 roku, zawarte w planie pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Głuchołazach.

Część opisowa sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy za 2020 r. w sposób dokładny przedstawia źródła dochodów budżetowych, z podziałem na własne oraz dotacje i subwencje państwowe, wydatki budżetowe, wielkość i sposób finansowania deficytu budżetowego, gminne inwestycje za 2020 r., co daje podstawy do kompleksowej oceny gospodarki finansowej Gminy Głuchołazy.

Czynności kontrolne wykonane przez Komisję Rewizyjną wybranych zagadnień z zakresu realizacji budżetu nie ujawniły nieprawidłowości w jego realizacji.

W związku z powyższym, Komisja Rewizyjna pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 rok, a podstawy do podjęcia takiego stanowiska Komisja Rewizyjna przedstawia w uzasadnieniu do opinii.

UZASADNIENIE

Komisja Rewizyjna dokonując kontroli budżetu Gminy Głuchołazy za rok 2020 szczególną uwagę skupiła na następujących zagadnieniach:

  1. Wykonanie planu dochodów budżetowych gminy.
  2. Wykonanie planu wydatków budżetowych gminy.
  3. Przychody, rozchody i zobowiązania finansowe gminy.
  4. Dokonywanie zmian w budżecie gminy.
  5. Przestrzeganie zasad gospodarki finansowej gminy.
  6. Informacji o stanie mienia komunalnego gminy.
  7. Sprawozdanie finansowe za 2020 rok składające się z: bilansu z wykonania budżetu Gminy Głuchołazy oraz łącznego bilansu jednostek budżetowych Gminy Głuchołazy wraz z rachunkiem strat i zysków oraz zestawienia zmian w funduszu jednostki oraz informacją dodatkową.

Komisja Rewizyjna stwierdza, że budżet Gminy Głuchołazy na rok 2020 został uchwalony Uchwałą nr XVI/168/19 z dnia 23 grudnia 2019 roku.

W trakcie roku obrachunkowego budżet gminy był wielokrotnie zmieniany i ostatecznie poszczególne jego wielkości przedstawiają się następująco:

  • dochody budżetowe: plan na dzień 01.01.2020 r. wynosił 107 882 676 zł, a na dzień 31.12.2020 r. wyniósł 108 180 561 zł,
  • wydatki budżetowe: plan na dzień 01.01.2020 r. wynosił 111 850 785 zł a na dzień 31.12.2020 r. wyniósł 102 954 497 zł,
  • przychody budżetowe: plan na dzień 01.01.2020 r. wynosił 7 878 109 zł a na dzień 31.12.2020 r. wyniósł 7 878 198 zł,
  • rozchody budżetowe: plan na dzień 01.01.2020 r. wynosił 3 910 000 zł a na dzień 31.12.2020 r. wyniósł 3 910 000 zł,
  • wynik budżetowy: na dzień 01.01.2020 r. zaplanowano deficyt budżetowy w kwocie
    5 690 316 zł, natomiast na dzień 31.12.2020 r. zaplanowano deficyt w kwocie
    3 968 109 zł, natomiast w wyniku realizacji budżetu za 2020 rok osiągnięto nadwyżkę budżetową w kwocie 5 226 065 zł.

Ad.1

Dochody budżetowe w 2020 r. zostały zrealizowane w wysokości 108 180 561 zł, co stanowiło 100,3% kwoty zaplanowanej.

W stosunku do roku 2019 zrealizowane dochody zwiększyły się o kwotę 3 970 854 zł, głównie    w związku z zrealizowanymi w 2020 roku większymi wpływami dochodów bieżących).

Struktura dochodów bieżących gminy za 2020 rok przedstawiała się następująco:

 

wyszczególnienie

2019 rok

2020 rok

plan na

2019 r.

wykonanie na dzień 31.12.2019

% wyk. planu

plan na

2020 r.

wykonanie

na dzień 31.12.2020

% wyk. planu

dochody własne

48 932 712

46 510 136

95,0%

48 268 899

47 964 767

99,4%

dotacje celowe

34 543 568

35 018 717

101,4%

36 719 569

37 321 586

101,6%

subwencja ogólna

22 464 598

22 680 854

101,0%

22 894 208

22 894 208

100,0%

razem dochody

105 940 878

104 209 707

98,4%

107 882 676

108 180 561

100,3%

 

 

Największy udział w dochodach gminy w 2020 roku miały dochody własne (44,34% dochodów), następnie dotacje celowe (34,5% ogółu dochodów) oraz subwencje ogólne (21,16% dochodów).

Wśród dochodów własnych największe wpływy osiągnięto z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (16 317 106 zł) oraz podatku od nieruchomości (13 733 361 zł)

Podkreślenia wymaga fakt, iż na kwoty dochodów osiągniętych przez Gminę Głuchołazy w 2020 roku olbrzymi wpływ miało wprowadzenie na terytorium Polski od 20 marca 2020 r. stanu epidemii w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. Wprowadzone restrykcje spowodowały znaczący spadek obrotów u przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, czego konsekwencją była utrata dochodów gminy z tytułu PIT w 2020 r. zmniejszymy się w porównaniu do 2019 roku aż o 1 201 603 zł.

Drugim, co do wielkości źródłem dochodów własnych są wpływy z podatku od nieruchomości. Zaplanowane w budżecie wpływy z tego podatku (po zmianach dokonanych w ciągu roku budżetowego) w kwocie 13 752 927 zł, zostały wykonane w 2020 r. w 99,9% i wyniosły 13 733 361 zł.

W związku z trudną sytuacją przedsiębiorców na skutek epidemii COVID-19, dniu 9 kwietnia 2020 r. Rada Miejska w Głuchołazach podjęła Uchwałę Nr XIX/193/20 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości grup przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 (zmieniona następnie Uchwałą Nr XX/197/20 z dnia 9 kwietnia 2020 r.).

Zgodnie z ww. uchwałami zwolniono z podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 za miesiące kwiecień, maj i czerwiec 2020 r.

Zwolnienie przysługiwało:

  • mikroprzedsiębiorcom w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 ze zm.) prowadzącym na terenie Gminy Głuchołazy działalność gospodarczą na dzień ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii,
  • małym i średnim przedsiębiorcom w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy
    z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 ze zm.), prowadzącym na terenie Gminy Głuchołazy działalność gospodarczą na dzień ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, w zakresie usług hotelarskich,        w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 238 ze zm.) lub gastronomicznych, rozumianych jako przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu lub na wynos, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych.

Do dnia 31.12.2020 r. złożono łącznie 71 wniosków o przyznanie zwolnienia z podatku od nieruchomości grup przedsiębiorców na kwotę 308 396 zł.

Wskazać należy również, że istotny dla budżetu gminy był również spadek dochodów z tytułu najmu i dzierżawy mienia. Ograniczając negatywne skutki COVID-19 dla przedsiębiorców z terenu gminy w dniu 1 kwietnia 2020 r. Burmistrz Głuchołaz wydał Zarządzenie Nr 696-PR.154.2020 w sprawie pomocy dla przedsiębiorców będących najemcami bądź dzierżawcami gminnych lokali użytkowych, obiektów handlowych oraz nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza o poprzez wprowadzenie zmniejszenia stawek czynszu.

Zgodnie z ww. zarządzeniem udzielono pomocy dla przedsiębiorców, będących najemcami bądź dzierżawcami gminnych lokali użytkowych, obiektów handlowych oraz nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza w postaci 95% obniżenia stawki czynszu najmu bądź dzierżawy.

Struktura dochodów bieżących gminy za 2020 rok przedstawiała się następująco:

 

wyszczególnienie

2019 rok

2020 rok

plan na

2019 r.

wykonanie na dzień 31.12.2019

% wyk. planu

plan na

2020 r.

wykonanie

na dzień 31.12.2020

% wyk. planu

dochody własne

48 932 712

46 510 136

95,0%

48 268 899

47 964 767

99,4%

dotacje celowe

34 543 568

35 018 717

101,4%

36 719 569

37 321 586

101,6%

subwencja ogólna

22 464 598

22 680 854

101,0%

22 894 208

22 894 208

100,0%

razem dochody

105 940 878

104 209 707

98,4%

107 882 676

108 180 561

100,3%

 

 

Największy udział w dochodach gminy w 2020 roku miały dochody własne (44,34% dochodów), następnie dotacje celowe (34,5% ogółu dochodów) oraz subwencje ogólne (21,16% dochodów).

Ponadto w 2020 roku gmina osiągnęła dochody majątkowe w łącznej kwocie 7 006 396 zł, co stanowiło 129,2% kwoty zaplanowanej w budżecie gminy.

Powyższe dochody majątkowe zostały osiągnięte m.in. z następujących źródeł:

  1. wpływy z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości – 2 509 677 zł,
  2. środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych na realizację zadań inwestycyjnych w kwocie 1 769 060 zł,
  3. środki z budżetu Wojewody Opolskiego na modernizację drogi transportu rolnego w Burgrabicach – 73 800 zł,
  4. dotacje celowe na realizację inwestycji (zakupów inwestycyjnych) własnych gminy dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej – 2 619 339 zł.

 

Ad.2

W 2020 roku z budżetu Gminy Głuchołazy wydatkowano kwotę 102 954 497 zł czyli 92 % kwoty zaplanowanej. Wydatki majątkowe w kwocie 7 785 771 zł osiągnęły poziom 7,56% wydatków ogółem.

Wydatki bieżące stanowiły 92,44% wydatków budżetowych ogółem. Zaplanowane w budżecie wydatki bieżące w kwocie 102 176 628 zł zostały wykonane w 93,1%, a na zrealizowaną kwotę 95 168 726 zł złożyły się:

  • wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – 28 877 112 zł
  • dotacje z budżetu gminy na zadania bieżące – 11 817 317 zł
  • wydatki na obsługę długu publicznego – 643 747 zł
  • świadczenia na rzecz osób fizycznych – 29 788 198 zł
  • wydatki jednostek budżetowych związane z realizacją ich statutowych zadań –
    24 042 351 zł.

Ad.3

Stan zadłużenia na dzień 31.12.2020 r. z tytułu zaciągniętych kredytów wyniósł 36 451 615 zł z tego:

  • Kredyt w Banku Spółdzielczym w Leśnicy – 1 900 000 zł
  • Kredyt w Banku Spółdzielczym w Leśnicy – 724 520 zł
  • Kredyt w Banku Spółdzielczym w Opolu – 1 200 000 zł
  • Kredyt w Powiatowym Banku Spółdzielczym w Kędzierzynie Koźlu 1 330 000 zł,
  • Kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego w Opolu 3 475 804 zł,
  • Kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego w Opolu 2 116 113 zł,
  • Kredyt w Banku Gospodarstwa Krajowego w Opolu 12 720 627 zł,
  • Kredyt w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. Oddział w Opolu oraz Banku Spółdzielczy w Otmuchowie 12 984 551 zł

Współczynniki zadłużenia zostały spełnione zgodnie z art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.   o finansach publicznych.

Na koniec 2020 roku gmina posiadała krótkoterminowe zobowiązania związane z bieżącym funkcjonowaniem gminy w kwocie 3 954 729 zł, w tym żadnych zobowiązań wymagalnych.

Ad.4

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Głuchołazach przeprowadziła kontrolę podjętych uchwał, decyzji i zarządzeń Burmistrza Głuchołaz zmieniających budżet gminy. W roku 2020 Rada Miejska w Głuchołazach podjęła 11 uchwał zmieniających budżet. Burmistrz Głuchołaz dokonał zmian w budżecie gminy wydając 44 zarządzenia. W wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna stwierdza, że zmiany dokonywane w budżecie Gminy zostały przeprowadzone prawidłowo i nie naruszały kompetencji Rady Miejskiej.

Komisja Rewizyjna przeprowadziła 7 kontroli związanych tematycznie z realizacją budżetu. Kontrole dotyczyły:

  1. Kontrola inwestycji drogowych, I półrocze 2020r. – drogi Oś. Pisarzy – kontrola przeprowadzona w dniu 16.06.2020 r.
  2. Kontrola materiałów z przeprowadzonych przetargów inwestycyjnych za I półrocze     2020 r. – kontrola przeprowadzona w dniu 22.09.2020 r.
  3. Kontrola dochodów z tytułu opłat za odbiór odpadów komunalnych za I półrocze 2020 rok – kontrola przeprowadzona w dniu 20.10.2020 r.
  4. Kontrola funkcjonowania i kosztów utrzymania świetlic wiejskich za 3 kwartały 2020 rok – kontrola przeprowadzona w dniu 17.11.2020 r.
  5. Kontrola wydatkowania środków Funduszy Przeznaczonych na działalność OSP w 2020 rok – kontrola przeprowadzona w dniu 22.12.2020 r.
  6. Kontrola wykonania wybranych zadań realizowanych ze środków GPRPA oraz GPPN za 2020 r. – kontrola przeprowadzona w dniu 16.02.2021 r.
  7. Kontrola realizacji zadań z Odnowy Wsi oraz funduszu sołeckiego za 2020 r. – kontrola przeprowadzona w dniu 23.03.2021 r.

Ad.5

Komisja Rewizyjna w trakcie realizacji kontroli dotyczących wykonania budżetu Gminy Głuchołazy za 2020 r. oraz analizując sprawozdanie roczne Burmistrza Głuchołaz nie stwierdziła, aby naruszone zostały zasady gospodarki finansowej gminy i żeby budżet był realizowany z naruszeniem prawa.

Ad.6

Komisja Rewizyjna zapoznała się z informacją o stanie mienia komunalnego Gminy Głuchołazy wg stanu na dzień 31.12.2020 r. Mienie gminy zawierało się w udziałach w spółkach:

Wodociągi 44 106 500 zł

GKTBS 2 109 500 zł

Drugim składnikiem majątkowym gminy Głuchołazy są grunty, budynki i nieruchomości.    Gmina posiada 964,2434 ha, których łączna wartość księgowa wynosi 12 823 778 zł.

Ad.7

Komisja Rewizyjna rozpatrzyła sprawozdanie finansowe za 2020 rok składające się z bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu gminnych jednostek budżetowych wraz z łącznym rachunkiem strat i zysków, łącznym zestawieniem zmian w funduszach jednostki oraz łączną informacją dodatkową.

Uwag nie wniesiono.

W związku z powyższym Komisja Rewizyjna postanowiła jak w sentencji.

 

  1.  

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – czy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia do opinii w sprawie sprawozdań finansowych za rok 2020 Gminy Głuchołazy? Nie widzę, przechodzimy zatem do głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem tej opinii? Za głosowało 4 radnych, głosów przeciw nie było, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że opinia w sprawie sprawozdań finansowych za rok 2020 Gminy Głuchołazy została przyjęta.

 

  1.  

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – przystępujemy do sporządzenia projektu uchwały w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz wraz z uzasadnieniem.

 

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – czy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia do sporządzonego projektu uchwały w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz wraz z uzasadnieniem?  Nie widzę, przechodzimy zatem do głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem projektu uchwały? Za głosowało 4 radnych, 2 radnych głosowało przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że uchwała została przyjęta.

Po przegłosowaniu uchwały Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poddał pod głosowanie wniosek skierowany do Rady Miejskiej w Głuchołazach o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz. Za wnioskiem głosowało 4 radnych, 2 radnych było przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

Uchwała

Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Głuchołazach

z dnia 05 maja 2021 r.

w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz za 2020 rok.

 

 

Na podstawie art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) oraz art. 270 ust. 3, ustawy z dnia 27 sierpnia  2009 r.       o finansach publicznych (Dz.U z 2021 r. poz. 305), Komisja Rewizyjna:

 

1) Opiniuje pozytywnie wykonanie budżetu gminy za 2020 rok (opinia komisji stanowi załącznik do niniejszego wniosku).

2) Wnosi do Rady Miejskiej w Głuchołazach o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz z wykonania budżetu gminy za 2020 rok.

 

Uzasadnienie

     Komisja Rewizyjna na posiedzeniach w dniach 20.04.2021r oraz  05.05.2021 r. dokonała szczegółowej analizy wykonania budżetu gminy Głuchołazy za 2020 rok. Zapoznała się również z Opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej i Sprawozdaniami Finansowymi Gminy Głuchołazy za 2020 rok i informacją o stanie mienia komunalnego.

     Analiza przedstawionego materiału pozwoliła komisji na stwierdzenie, że realizacja budżetu gminy przebiegła w sposób prawidłowy.

     W ciągu roku 2020, Burmistrz występował jedenaście razy do Rady Miejskiej z wnioskami o zmianę budżetu. Jednocześnie zgodnie ze swoimi kompetencjami Burmistrz dokonywał zmian w budżecie podczas jego bieżącej realizacji wydając 44 zarządzenia.

     Biorąc pod uwagę pozytywną opinię Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu za 2020 rok, Komisja stwierdza, że wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Głuchołaz jest uzasadniony i postanawia przedłożyć go Radzie Miejskiej w Głuchołazach.

 

  1.  

Przewodniczący komisji Ryszard Udziela – Czy mają Państwo wolne wnioski?

  1. Komisja wnioskuje o przygotowanie na posiedzenie Komisji Rewizyjnej w dniu  18 maja 2021 r. szczegółowej informacji jakie i na jaką wartość są planowane inwestycje z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych dla Gmin położonych na terenach górskich.     
  2. Komisja wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na temat zasadności planowanej budowy oczyszczalni ekologicznej dla obiektu Aleksandrówka w miejscowości Jarnołtówek,    jeżeli w tej miejscowości jest dostęp do sieci kanalizacyjnej.  

 

  1.  

Na tym zakończono posiedzenie komisji.

 

 

Przewodniczył:
Ryszard Udziela

Protokołowała:
Elżbieta Nędza

 

 

Podpisy członków komisji:

Ryszard Udziela.............................……..

Stanisław Szul ...............................……..

Szymon Biliński ................................…..

Jan Chaszczewicz...........................……..

Michał Koszut…………………………..

Adam Łabaza……………………………

Mieczysław Skupień…………………….